Queen Mary 2: přepychová
katedrála na vlnách oceánu

Queen Mary 2: přepychová
katedrála na vlnách oceánu

12. 1. 2014

Je to takřka nepředstavitelný plovoucí luxus na vlnách. Loď Queen Mary 2 se stala legendou ještě před zahájením první plavby 12. ledna 2004. Tehdy, před rovnými deseti lety, to byla největší, nejdražší, nejkrásnější a nejdůstojnější loď na světě. Queen Mary 2, pojmenovaná po skotské královně Marii Stuartovně, měří skoro o 80 metrů víc než Titanic a na první plavbu vyrazila ze stejného přístavu, z anglického Southamptonu do floridského Fort Lauderdale.

Kapitán „dvojky“ synem kapitána „jedničky“

Tuto přepychovou osobní dopravní loď provozovanou společností Cunard Line dnes v jejím primátu překonávají plavidla Freedom of the Seas, které je ale o trochu kratší (339 metrů), a Oasis of the Seas a sesterská Allure of the Seas (362 metrů), přesto zůstává fantastickým kolosem vysokým jako třiadvacetipatrová budova a delším než tři fotbalová hřiště.

Ve třicátých letech minulého století brázdila oceány její předchůdkyně, Queen Mary, pokládaná ve své době za vrchol luxusu a bezpečnosti. „Dvojka“ po ní zdědila zvuk lodních sirén, který dolehne do vzdálenosti šestnácti kilometrů. A zajímavost navíc – její kapitán, Ronald Warwick, je synem kapitána z Queen Mary.

Z Evropy do New Yorku za pět dní

Cestující na luxusním parníku se rozhodně nenudí. Mohou vysedávat v restauracích, barech a klubech, číst si v knihovně, navštívit divadlo s otočným jevištěm či uměleckou galerii, zaplavat si v bazénech vnitřních i venkovních, zkusit štěstí v kasinu anebo si rozproudit krev na diskotéce. Většina kajut má výhled na moře nebo balkon. Pro náročné je tu i planetárium vysoké přes čtyři patra.

Unikátní projekt nové lodi ohlásila rejdařská společnost Cunard Line v roce 1998. Kromě velikosti obsahoval řadu zvláštních požadavků. Třeba na rychlost 30 uzlů (54 kilometrů za hodinu) – to aby loď zvládla cestu mezi Evropou a New Yorkem za pouhých pět dnů. Další přísný požadavek byl na pevnost plavidla, aby mohlo brázdit severní části Atlantiku i v nejtužší zimě. A třeba také na čistotu provozu – námořní kolos má vlastní čističku odpadních vod. Důraz byl kladen i na dlouhou životnost naplánovanou na čtyřicet let, zatímco u klasických zaoceánských parníků se počítá pouze s 25 lety.

Symbol zašlé slávy? Opravdu?

Na projektu pracovalo na 600 odborníků, na stavbě se podílelo 800 firem a hovořilo se francouzsky, italsky, řecky, rumunsky a hindsky. A také česky – projektu se zúčastnilo i deset českých firem, konstrukce koupelen do všech kajut například dodala brněnská firma NA Design Co. Stavělo se jeden rok, od 16. ledna 2002 do února 2003 ve francouzských loděnicích Saint-Nazaire. Je to výjimečná loď, připomíná katedrálu na vlnách, shodovali se lidé přihlížející jejímu odplouvání ze Saint-Nazaire 22. prosince, kdy odtud Queen Mary 2 zamířila do Británie.

Pro mnohé je Queen Mary 2 symbolem zašlé slávy zaoceánských plaveb, které vytlačilo letecké spojení. A strašidlo potopení, všudypřítomné od dob Titaniku, tu zažehnává 22 záchranných člunů, které by dokázaly pojmout dvojnásobný počet lidí, než kolik jich může na palubě cestovat, plus deset procent navíc. K bezpečné plavbě při prudkých zimních bouřích v severní části Atlantiku byl na přídi vybudován vlnolam. Nejen proto a nejen toto plavidlo je pro řadu movitějších cestujících mnohem atraktivnější, než únavné přelety oceánu letadlem.

 

Queen Mary 2 je vyšší
než Petřínská rozhledna
Tato námořní pýcha měří 345 metrů na délku (je delší než Freedom of the Seas) a 72 metrů na výšku (pro srovnání – Petřínská rozhledna měří 63,5 metru). Má tonáž 150 tisíc tun a ponor deset metrů. Vejde se na ni celkem 2620 cestujících a 1253 členů posádky. Některé kajuty jsou vlastně byty mezonetového typu o rozloze více než 200 čtverečních metrů. Stěny zdobí 300 uměleckých děl v odhadované ceně 80 milionů korun. Na lodi je 37 výtahů, 5000 schodů, 1310 kajut pro cestující, dva tisíce koupelen, 955 balkonů, 500 km potrubí, 80 tisíc svítidel, tři tisíce telefonů, 8000 hasicích přístrojů. 

Další vybavení: 4 restaurace, 12 barů a kaváren, kasino a lekce hraní, internetová kavárna, galerie umění, vinný sklep s 343 druhy vína, divadlo, knihovna s 8500 svazky, planetárium, hudební sál, 3D kino, šest bazénů, wellness centrum, golfový simulátor, běžecká trať, fitness centrum, tenisový kurt, hodiny jógy a pilates, herna pro děti s kompetentním dozorem, ordinace lodního lékaře.

Autor: editor editor
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

19%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

18%