Blíží se jaro, obchody začínají plnit kolekce nového oblečení a většina žen si znovu klade otázku: Svět se zbláznil? Obchodní řetězce jsou opět zaplaveny oblečením, jehož velikost se hodí spíše pro panenky.
Tento rozhovor mezi dvěma dámami ve věku kolem padesátky byl nedávno vyslechnut v ostravském nákupním centru:
„Hele, ten svetr bych brala, ale musím vyzkoušet velikost XL.“
„To je divné, tvoji konfekční velikost bych tipovala tak na 42, tu mám i já.“
„Však ji taky mám. Ale té dnes odpovídají věci XL až XXL. Střední velikost M si už nekupuje ani moje vnučka, a to je štíhlá. Říká, že se teď nosí volnější věci, tak si kupuje L a XL.“
„Tak proč ty minivelikosti vyrábějí, když je nechce ani tak mladá štíhlá holka?“
„Jo, moje milá, to je největší záhada současného světa.“
Výrobci jsou nepoučitelní
Tak, tyhle ženy řekly v kostce to, o čem se baví tisíce dalších dam chtivých si něco koupit v některém z četných obchodních řetězců. Výrobci módního oblečení v letošní jarní kolekci opět ukazují, že nemyslí na ženy normálních či plnějších tvarů, natož na ženy vyššího věku. Příklad? Obchody jsou zaplaveny rozkošnými prošívanými péřovými bundičkami, lehkými, jarními, v pastelových barvách. Jsou k nim přibaleny látkové pytlíky, do kterých se dá tento zázrak složit, až je z něj miniaturní balíček. Skvělá věc na cestování, na výlety, na procházky. Takový prošívaný lehounký kabátek v rozličných barvách sluší ženě každého věku, třicetileté i osmdesátileté.
„Tak přesně takový kabátek bych vynosila ze všeho nejvíc,“ prohlásila jedna šedesátnice a vrhla se k němu. Jenže ouha, kabátek je krátký, stěží do pasu. „Nemáte nějaký trochu delší, který by zakrýval boky, případně zadek?“ ptala se.
„Ne, všechny jsou takhle kratičké. A stejně krátké mají i jiné značky, jen se podívejte do jiných obchodů. Každá žena, která si je vyzkouší, se zeptá, jestli nemáme delší. Nechápu, proč je nevyrábějí takové, aby slušely plnoštíhlým nebo starším ženám, protože právě ty o ně mají největší zájem,“ vysvětlila smutná prodavačka. Sama je mladá, kolem pětadvacítky, ale postavu má plnou. „Taky jsem si ho zkoušela, ale tak krátký si nemůžu dovolit. Jsou tak krátké, že připadají krátké i mladým holkám,“ dodala.
Podobné příklady bychom nyní našli ve většině řetězců s módou. Proboha, proč? ptají se zákaznice před touto nadcházející jarní sezónou. Stejně jako se ptaly loni, předloni, předpředloni...
„Řetězce jsou zaměřeny na takzvanou rychloobrátkovou módu, počítají s tím, že si lidé koupí levné oblečení, to se rychle rozpadne, takže si zase přijdou koupit další,“ říká módní návrhářka a stylistka Táňa Havlíčková. „Lidé středního a vyššího věku se takhle nechovají, takže s nimi výrobci bohužel moc nepočítají.“
Výsledkem ovšem je, že ve větší velikosti jsou věci hned vyprodány a ty nejmenší pak tvoří nikým nechtěné hromady při výprodejích.
Móda pro anorektičky?
Každý rok se přitom objevují články o tom, že výrobci módy se dušují, že už velikosti přizpůsobí požadavkům skutečných zákaznic a přestanou si myslet, že všechny vypadají jako modelky z přehlídek. Někteří už skutečně pochopili, že změna myšlení se jim vyplatí. Například britský řetězec Marks and Spencer, který má četné pobočky i v České republice, přiznal v článku pro list Daily Mail, že některé modely jsou nyní větší o dva palce, přičemž ale jejich oficiální označení velikosti zůstalo stejné. Jinými slovy, to co dříve bylo 40, je dnes ve skutečnosti 42, ale označeno je to stále jako 40. Výsledek? Ženy mají pocit, že neztloustly – nadšeně kupují stále stejnou velikosti, řetězec má tržby, protože silnější ženy znechuceně neodcházejí jinam, mají tady z čeho vybrat a jsou tady spokojené.
Návrháři také čas od času vyhlásí kampaň proti propagaci anorektických modelek a slibují, že jejich šaty budou předvádět ženy normální, plnoštíhlé, různého věku. Obvykle to skončí pár výkřiky do časopisů a za pár měsíců po mole v jejich modelech zase pochodují patnáctileté štíhlé holčičky.
Takže letošní jarní sezóna sice přináší pěkné modely, z nichž by mnohé slušely dámám středního i vyššího věku, jenže tyto dámy obvykle nemají velikost jako patnáctileté studentky. Takže smůla. Připravte se proto, že i letos může váš jarní lov za něčím novým do šatníku skončit rozčilením a neúspěchem.
Ale protože štěstí přeje připraveným, je dobře to vědět a připravit se na velké pátrání. Kdo hledá, ten najde, i když je to v případě módy pro zralé ženy dost těžké.