Češi při jízdě na kole oceňují nejvíce krásnou přírodu. Lákají je přírodní zajímavosti, jako jsou vyhlídky, rozhledny nebo skalní útvary. Cyklisté jezdí na výlety nejčastěji osamoceně, výrazně přibývá bikerů starších ročníků. Vyplývá to z průzkumu agentury CzechTourism.
Průzkum se zaměřil na aktivnější část populace, která se věnuje cykloturistice či vyjíždí na terénní a in-line stezky pravidelně. „V posledních letech roste obliba cykloturistiky, v současnosti je důležitým segmentem cestovního ruchu. Hlavním zdrojem, kde si návštěvníci regionů hledají informace, je internet,“ uvedl Mojmír Mikula z agentury CzechTourism.
Přestože cykloturisté, bikeři i in-line bruslaři vyjíždějí nejčastěji, je cykloturistika dnes ve velké míře i společenskou záležitostí. Při jízdách s celou rodinou je důležitá návštěva koupaliště, hřiště, lanového centra a podobně. „Je to potenciál, který se musíme naučit mnohem lépe využít,“ uvedl národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Podle něj Česku chybí propracovaný cyklistický marketing, který nabízí třeba Švýcarsko.
Nejčastějším typem kol v domácnostech aktivních cykloturistů a bikerů jsou horská kola, která vlastní 64 procent z nich. Horské kolo má i třetina lidí, kteří jezdí výhradně po zpevněných cestách. Tachometr a ochranná přilba jsou dnes už běžnými doplňky při jízdě na kole. K nošení helmy přistupují všechny věkové skupiny. Přilbu častěji používají cyklisté, kteří jezdí výhradně po terénních stezkách (93 procent) v porovnání s cykloturisty, kteří se drží převážně zpevněného povrchu (72 procent). Jen necelá desetina cyklistů používá reflexní vestu, zpětné zrcátko mají jen asi tři procenta aktivních cyklistů nebo bikerů.