Co dělat, když přijdete o svůj mobilní telefon?
podklady pro úvodní obrázek z www.freepik.com, koláž a další obrázky autorka

Co dělat, když přijdete o svůj mobilní telefon?

28. 3. 2025

Ztratit či někde zapomenout svůj mobilní telefon, to se prostě občas stává. Bohužel se mobilní telefony i kradou. A vždycky je to v tom nejnevhodnějším okamžiku!  Co dělat, když se toto stane právě vám? Hlavně nepanikařit! Je třeba se co nejrychleji pokusit mobil najít. A nebo alespoň zabránit jeho zneužití. 

Část 1. Preventivní opatření. 

Podle mé vlastní zkušenosti se vyplatí provést alespoň základní preventivní opatření. Ideálně ihned, při prvním nastavování nového chytrého telefonu. Zkusím trochu popsat, jak si můžete takové nastavení mobilního telefonu udělat či zkontrolovat. Vzhledem k tomu, že existuje mnoho druhů chytrých mobilních telefonů s různými verzemi operačních systémů, je třeba následující stručné návody brát spíše jako inspiraci. Použitá terminologie se na jednotlivých mobilech může lišit. 


Zaheslujte si svůj telefon! 
Prakticky to znamená, že máte nastavený zabezpečený přístup k SIM kartě pomocí PIN kódu. PIN k SIM kartě musíte zadat vždy,  když zapnete vypnutý telefon. Změna tohoto PINu je k dispozici v Nastavení -> Zabezpečení. 
Dále je vhodné mít nastavené zamykání obrazovky (displeje) mobilu. Pokud obrazovku mobilního telefonu určitou dobu nepoužijete, měla by se automaticky zamknout (např. po 2 minutách). Tady neplatí žádné výmluvy na to, že si heslo nebudete pamatovat. Místo hesla můžete použít tu nejjednodušší ochranu, a to otisk svého prstu. Pak bude i váš přístup k obsahu telefonu rychlý jako blesk. Otisk prstu můžete zkombinovat třeba s PINem. To se hodí v situaci, kdy máte třeba mokré ruce a otisk prstu “nezafunguje”.
Zamykání obrazovky najdete v základním nastavení mobilního telefonu.
typ Android: Nastavení -> Zabezpečení
typ iOS: Nastavení -> Touch ID a kódový zámek. 

Na následujím obrázku jsou rámečkem označena místa, kde se nejčastěji provádí nastavení preventivních opatření. Jde o nastavení mého mobilního telefonu s operačním systémem Android. Obrázek je třeba brát jako inspirativní, na konkrétním mobilním telefonu může být použita jiná terminologie i jiné členění.

mobil2.jpg


Zapněte si v mobilním telefonu tzv. trackovací ( tj. stopovací) funkce.

Tyto funkce slouží k vyhledání ztraceného telefonu. Jsou k dispozici u většiny chytrých telefonů. Pokud je váš telefon k dispozici ještě nemá, lze si je stáhnout ve formě aplikace z Google Play nebo App Store. Jmenují se:
Android: Najdi moje zařízení
iOS: Najít můj iPhone
Pozor! Trackovací funkci je třeba na svém mobilním telefonu aktivovat ještě předtím, než ho začnete  postrádat!


Poznamenejte si důležité informace o svém telefonu! 

Ideálně někde na pokladním dokladu či záručním listu. Jde o sériové číslo telefonu a patnáctimístný kód IMEI. Tyto číselné kombinace jsou pro každý chytrý telefon unikátní a umožní případnou pozdější identifikaci mobilu. Rozhodně je budou požadovat na policii, pokud případné odcizení telefonu nahlásíte. Tyto informace najdete v nastavení telefonu:
Android: Nastaveni -> O tomto telefonu -> Status
iOS: Nastavení -> Obecné -> Informace


Pravidelně zálohujte/synchronizujte  důležitý obsah vašeho mobilního telefonu! 

V nastavení svého mobilního telefonu si můžete určit, co chcete zálohovat/synchronizovat. V okamžiku, kdy o svůj telefon přijdete, lze ze zálohy obnovit alespoň to nejdůležitější. Princip zálohování spočívá v tom, že  každý chytrý telefon musí být propojený s konkrétním účtem na Google (Android) nebo s účtem na iCloudu (iOS). A právě prostřednictvím těchto účtů dochází k zálohování vybraného obsahu vašeho mobilního telefonu do cloudu. A samozřejmě si prostřednictvím těchto účtů můžete i dříve provedenou zálohu obnovit třeba do nového mobilního telefonu. Nastavení zálohování obsahu mobilního telefonu najdete zde: 
Android: Nastavení -> Účty a zálohování
iOS: Nastavení - iCloud

Ukázka ze zálohování mého tabletu, který má operační systém iOS: Zálohování probíhá na iCloud a zálohuji pouze Fotografie a Poznámky. Kontakty se nezálohují, protože tablet nepoužívám k volání. 

zálohy iCloud

 

Samozřejmě můžete udělat ještě řadu dalších preventivních opatření, abyste zabezpečili obsah svého telefonu. Více lze zjistit z nápověd k nastavování telefonu. 

 

Na následujícím obrázku je ukázka výsledku kontroly, jak je zabezpečený můj mobilní telefon s operačním systémem Android (Nastavení -> Zabezpečení ->  Zabezpečení a soukromí). Zamykací obrazovku používám, na účtu mám heslo starší než 60 dní, trackovací funkce mám zapnuté a nemám nainstalovanou poslední aktualizace operačního systému. Není to ideální, musím to vylepšit.

mobil1.jpg


Část 2. Váš telefon prostě “zmizel”. Co teď?

V této situaci se stručný návod co dělat, rozhodně hodí. I proto, že se hraje o čas. Pojďme tedy na to!


Prozvonit! 

Nejjednodušší je požádat někoho, aby vás prozvonil. Členy rodiny, sousedku nebo třeba recepčního v hotelu. Pokud nemáte na telefonu vypnuté vyzvánění a máte štěstí, že “ztracený” telefon je někde v doslechu, máte po starostech. 


Lokalizovat!
S pomocí jednoduchých nástrojů se můžete pokusit zjistit, kde se váš mobil právě teď nachází. Přihlaste se ke svému účtu Google či na iCloudu. Třeba z počítače nebo z jiného mobilního telefonu. Zde vyhledejte a použijete  funkci Najdi zařízení (Android) či Najít (iOS). Zobrazí se vám mapa a na ní se objeví přibližná poloha vašeho mobilního telefonu  (aktuální nebo poslední v závislosti na zapnuté/vypnuté GPS a připojení k internetu). Tímto způsobem můžete telefon i prozvonit, a to bez ohledu na jeho vyzváněcí režim. Můžete na něm zanechat i zprávu pro případného nálezce. Mobil lze takto na dálku i uzamknout, tím ho odhlásíte ze svého účtu Google a zablokujete napŕ. Google pay (platby z mobilu). Obdobně iPhone lze přepnout do režimu Ztraceno (uzamknete tím display a Apple pay). V nejhorším případě (mobil byl odcizen) můžete na svém mobilu i takto na dálku vymazat všechna data. Lokalizaci svého mobilu si můžete kdykoliv vyzkoušet nanečisto. 


Moje osobní zkušenost s lokalizací: 
Na svém mobilu mám aplikaci "Najdi zařízení"  aktivovanou. Jednou mi skutečně vytrhla trn z paty. Po návratu z chaty jsem nemohla najít svůj mobil. Nejdříve jsem několikrát zkontrolovala svá oblíbená místa pro odkládání mobilu. Potom i další místa. Po neúspěšném prošmejdění celého bytu i neúspěšném prozvánění jsem poprvé použila lokalizační funkci. Jaké bylo mé překvapení, když byl můj mobilní telefon lokalizován v naší garáži. Patrně mi vypadl z otevřené kabelky při vystupování z auta a hověl si na zemi mezi předními a zadními sedadly auta. 


Zablokovat SIM kartu! 
Lokalizace vašeho mobilu nebyla úspěšná? Považujete  svůj mobilní telefon za definitivně ztracený? Zablokujte si SIM kartu, která v něm zůstala. Blokace SIM karty je bezplatná a předejdete tím zneužití služeb někým cizím. Nejjednodušší způsob jak to provést, je zavolat na bezplatnou zákaznickou linku svého operátora, kde vám buď SIM kartu zablokují nebo poradí jak dál postupovat. 


Zablokovat platební karty!
Pokud využíváte funkci placení mobilním telefonem, a máte v mobilním telefonu uloženou jednu či více platebních karet (např. v aplikaci Peněženka, Google pay či Apple pay), přihlaste se do svého bankovnictví a takto používané karty zablokujte. S blokací bankovních karet vám mohou pomoci i na zákaznické lince vaší banky. 

 

Změnit si hesla k důležitým účtům!
Pokud se vám nepodařilo mobil vystopovat, pravděpodobně se vybil nebo byl zloděj rychlejší a uvedl ho do továrního nastavení. V tomto případě je vhodné co nejrychleji změnit hesla k důležitým účtům. Lze to udělat přes počítač nebo z jiného mobilního telefonu. Přihlaste se a upravte přístup do:
e-mailového klienta
bankovní aplikace
sociálních sítí (Facebook, Instagram,  Linkedln, …)
komunikačních nástrojů (Messenger, WhatsApp,…)
služeb (Spotify, Netflix, Bolt,…)

Osobně bych začala se změnou hesel u bankovních aplikací, protože ty jsou nejvíce zranitelné. 

 

Nahlásit odcizení telefonu na policii.
Pokud jste si jistí, že telefon byl odcizen, můžete to nahlásit na policii. Je třeba si připravit potřebné doklady, prokazujicí vaše vlastnictví mobilního telefonu i další informace (viz preventivní opatření). 

 

Máte zkušenosti se ztrátou či odcizením svého mobilního telefonu? Můžete je napsat do komentářů pod článkem.

 Použité zdroje: 

https://www.idnes.cz/mobil/tech-trendy/mobil-ztrata-kradez-dovolena-blokace-sim-platebni-karta-zabezpeceni-osobni-data-rady.A240724_111318_mob_tech_LHR

https://www.digitalnipevnost.cz/zpravodaj/detail/prvni-pomoc-pri-ztrate-mobilu