Národní divadlo moravskoslezské nabídne po čtyři adventní neděle scénickou verzi Rybovy České mše vánoční doplněnou o část Händelova Mesiáše v úpravě Wolfganga Amadea Mozarta.
Po mimořádném úspěchu v loňském roce nabízí Národní divadlo moravskoslezské i letos sérii čtyř adventních koncertů. První z nich se uskuteční v Divadle Antonína Dvořáka v neděli 27. listopadu od 15 hodin. Další pak proběhnou 4., 11. a 18. prosince ve stejném čase, tedy v 15 hodin.
V rámci koncertů provedou The Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir a taneční soubor Hradišťan se zpěváky staré hudby Michaelou Šrůmovou, Kamilou Zbořilovou, Kamilou Mazalovou, Barborou Poláškovou, Tomášem Kořínkem, Markem Olbrzymkem, Josefem Škarkou a Jiřím Procházkou oblíbenou Českou mši vánoční Jakuba Jana Ryby, v letošním roce doplněnou o výběr z první části Händelova oratoria Mesiáš. Dirigent a umělecký vedoucí The Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir Roman Válek přibližuje dramaturgii večera slovy: „Naše pojetí je netradiční hned v několika rovinách. Jednou z nich je spojení Rybovy mše s částí Händelova Mesiáše, což je doslova posluchačská lahůdka. Autorem úpravy této geniální skladby totiž nebyl nikdo menší než Wolfgang Amadeus Mozart.“
Spojení The Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir, jehož členové hrají na autentické nástroje v klasicistním ladění, zpěváků, jež se profesionálně pohybují v oboru staré hudby, a tanečního souboru Hradišťan, zabývajícího se kromě vlastní choreografické a hudební tvorby také pohybovým ztvárněním významných hudebních děl, slibuje zcela originální zážitek.
Rybova Česká mše vánoční je interpretována na dobové nástroje v obsazení, pro které Ryba své dílo původně napsal (flétna, trubka, 2 klarinety, 2 horny, smyčcový kvintet, tympány a varhanní positiv). Díky spolupráci s tanečním souborem Hradišťan a choreografkou Ladislavou Košíkovou vznikla rozpohybovaná scénická mše plná vánočních symbolů plně respektující Rybovu hudbu. Letošní specialitou adventních koncertů je již zmiňované spojení Rybovy mše s částí Händelova Mesiáše. „Nástrojové obsazení mše je v zásadě podobné Mozartovu klasicistnímu instrumentáři a vzhledem k tomu, že Ryba byl Mozartovou hudbou značně ovlivněn, dojde k zajímavé historicko-hudební konfrontaci, která, jak pevně věřím, přispěje k celkovému vyznění mše a jejímu začlenění do historického hudebního kontextu,“ zve na sérii adventních koncertů dirigent Roman Válek.