Historický letoun Lockheed Electra 10A Jana Antonína Bati se po nedávno dokončené rekonstrukci ve Spojených státech vrací do Česka. Svou cestu započal stroje v kanadském Torontu před čtyřmi dny a nyní letí Grónsku směr Evropa. Cílem je pražské letiště Točná, které jej před šesti lety koupilo do své sbírky.
V březnu letadlo po kompletní rekonstrukci úspěšně absolvovalo první ověřovací let v USA. Do května pak čekalo na vhodné počasí pro přelet přes Atlantik. V grónské metropoli Nuuku na západě země se musela posádka zdržet o jeden den kvůli nepřízni počasí.
„V pátek bylo tak špatné počasí tady v Grónsku, že jsme provedli údržbu na levém motoru. Zjistili jsme, proč z motoru unikal olej. Den volna nám také dal nějakou šanci se vyspat, odpočinout si a najíst se,“ komentovala na Facebooku posádka svou cestu.
Let komplikují nízké mraky, kvůli nimž že se stroj v některých chvílích držel ve výšce pouhých 500 stop (150 metrů). Po dalším mezipřistání a natankování v jihogrónském Narsasuaqu namířila posádka na severovýchod, překonala tamní ledovec a bezpečně přistála v Kulusuku na východě země. Nyní ji čeká překonání delších úseků nad Atlantikem s mezipřistáními na Islandu a v Británii. Celkem má cesta trvat dva týdny.
Letadlo bylo vyrobeno v roce 1937 a dodáno leteckému oddělení firmy Baťa jako náhrada za jiný letoun stejného typu poškozený při nouzovém přistání v Chicagu na cestě kolem světa. S letounem OK-CTB Jan Antonín Baťa cestu dokončil a začátkem května 1937 přistál ve Zlíně.
Necelé dva roky letadlo sloužilo firmě Baťa jako cestovní stroj pro nejvyšší management a majitele. Jeho posádku tehdy tvořilo několik pilotů, kteří po vypuknutí války uprchli do Velké Británie a vstoupili do RAF. Za války letadlo plnilo cvičné a transportní úkoly v Kanadě. Po válce vystřídalo několik soukromých majitelů než ho zakoupilo Letecké muzeum Točná.
Electra 10A na konci třicátých let tvořila absolutní špičku v civilní letecké technice. Dva motory o výkonu 450 koní dávají letadlu cestovní rychlost 300 km/h a dolet 1200 km. Stejný typ letounu použila Amelia Earhartová pro svůj nedokončený let kolem světa.