Sluneční brýle jsou v létě nejen důležitou ochranou očí, ale i nedílným módním doplňkem. K ochraně zraku se nosí už od roku 1940 a také každým rokem podléhají nejnovějším módním trendům. Ty letos kladou důraz na netradiční detail a řemeslné zpracování. Materiály světových značek vycházejí z nejnovějších technologií, používá se třeba plexisklo, dřevo i ultra-lehké kovy. Při nákupu značkových brýlí by si ale lidé měli dát pozor na padělky, ročně jich celníci objeví tisíce.
Podle některých lékařských studií chrání brýle hlavně před oslněním a mnohem menší význam mají pro ochranu před UV zářením. Oko je prý chráněno vlastní čočkou. Nezbytné jsou nicméně ve vyšších nadmořských výškách, bez brýlí se nedá lyžovat na ledovci. U moře je naopak rizikový odraz paprsků od vodní hladiny, případně i bílé stránky knížky, kterou člověk čte.
Brýle jsou ale i důležitým doplňkem oděvů a pro řadu milovníků módy nedílnou součástí dokonalého outfitu. "Silným trendem jsou letos materiály z jiných průmyslových odvětví jako dřevo nebo uhlíková vlákna," řekla ČTK Iwona Skolická z nadnárodní firmy Luxottica, která je světovým lídrem v navrhování a mimo jiné i výrobě prémiových, luxusních a sportovních brýlí.
Výrazný barevný motiv tvoří také čočky s odvážnými barvami, jako je sytá modrá, zelená nebo růžová. Například pánská kolekce brýlí Dolce&Gabbana se inspirovala elegancí italského muže. Novinkou sezony v kolekci slunečních i dioptrických brýlí je maskování obrub. Ty se u dámské kolekce nesou mimo jiné ve španělském duchu a jejich motivy připomínají hřebeny tanečnic flamenka. Také nejznámější světová značka brýlí Ray Ban oživila kulatý tvar a kultovní modely, které jsou vyrobeny z experimentálních materiálů.
Brýlím značky Emporio Armani naopak vévodí energická modrá v mnoha odstínech s kontrastními efekty a odvážnými kombinacemi. Objevuje se na nich pryž, plexisklo i ultra-lehké kovy. Kolekce Vintage Celebration od Persolu kombinuje klasické odstíny havana se zářivějšími barvami.
Typické vintage obruby pocházející už z roku 1957 se proslavily i na filmovém plátně, nosil je třeba Marcello Mastroianni ve filmu Rozvod po italsku. Na své svatbě je měl i herec George Clooney. Nové acetátové obruby se inspirují přírodou, například v žilkování kamene, i sílou živlů. Značka je známa ruční italskou výrobou. Řemeslnost i experimenty s novými materiály se objevují i na dalších značkách.
Luxusní brýle rádi napodobují padělatelé, podle Martiny Kaňkové z Generálního ředitelství cel se nejčastěji padělají značky Louis Vuitton, Spy, Gucci, Michael Kors, Giorgio Armani a Ray-Ban.
V roce 2013 zajistili čeští celníci při dovozu čili před propuštěním do volného oběhu na domácí trh téměř devět tisíc kusů slunečních a jiných brýlí. Majitelům práv vznikla škoda za 28,5 milionu korun. Na domácím trhu, v tržnicích a kamenných obchodech, zajistili 840 kusů v hodnotě pěti milionů. Loni bylo při celním řízení objeveno více než pět tisíc brýlí za téměř sedm milionů korun, na tržnicích a v kamenných obchodech pak zhruba tisícovka kusů za 6,6 milionu korun.