Senioři tvoří stále důležitější skupinu klientů pro české cestovní kanceláře. Průměrná cena dovolené, kterou koupili senioři, je zhruba o 2000 Kč vyšší než je celkový průměr. Starší turisté tvoří již asi pětinu klientů tuzemských CK a nabídka zájezdů určených pro seniory roste.
U cestovní kanceláře Firo-tour tvoří klienti starší 55 let u pobytových zájezdů 25 procent klientů, u poznávacích zájezdů 55 procent. "Při pobytových zájezdech volí senioři obvykle okrajové termíny - květen, červen a září. Při poznávacích zájezdech upřednostňují leteckou dopravu, a to do celého světa, s kvalitními průvodcovskými službami a plným programem," uvedla mluvčí CK Eva Němečková.
Podle marketingového ředitele Exim tour Stanislava Zímy je průměrná cena zájezdu u seniora asi o 2000 Kč vyšší než je celkový průměr. "Je zde vyšší podíl pětihvězdičkových hotelů a poznávacích okruhů než u dalších věkových kategorií," řekl Zíma. Senioři tvoří podle zájezdového portálu Invia.cz zhruba 20 procent z celkového počtu klientů CK.
Podle CK Fischer senioři jezdí k moři stále častěji a také nabídka cestovní kanceláře se na ně orientuje více než v minulých letech. "Pro starší zákazníky máme speciálně upravenou nabídku. Ta kombinuje vhodný program a hotel, který splňuje požadavky této věkové kategorie. Jedná se hlavně o bezproblémový pohyb v hotelu, pohodlný přístup k moři v rámci střediska," sdělil mluvčí CK Fischer Jan Osúch.
Cestovní kanceláře seniorům nabízejí řadu slev, zejména mimo hlavní sezónu. Speciální programy mohou seniorům přinést úsporu i přes deset procent z původní ceny. Například španělská vláda dotuje zájezdy zohledňující potřeby seniorů v rámci programu Europe Senior Tourism pro osoby starší 55 let s trvalým pobytem v některé ze zemí EU. Zahrnují například zájezdy na Mallorcu, Menorcu, do Andalusie nebo na jihovýchod Španělska.
Skupina starších turistů, kteří chtějí cestovat, se podle cestovních kanceláří zvětšuje. Prodlužuje se věk dožití, starší lidé jsou v lepší kondici a roste jejich ekonomická síla.
Nejstarší ročníky preferují spíše klidnější letoviska a destinace, ale ani to už dnes není pravidlem. Podle marketingového ředitele CK Alexandria Petra Šatného má CK spoustu dříve narozených zákazníků, kteří naopak chtějí trávit dovolenou někde kde to žije. "Představa typického seniora, jehož nejdůležitějším požadavkem je 'doktor v domě', tak rozhodně není nejčastější případ mezi těmi, kteří s námi vyráží na dovolenou," dodal.