Václav Laurin byl nadaným
technikem plným nápadů

Václav Laurin byl nadaným
technikem plným nápadů

27. 9. 2015

Mladoboleslavská Škoda Auto, dnes součást koncernu Volkswagen, kterým v těchto dnech otřásá skandál s emisemi, patří k nejstarším doposud funkčním automobilkám na světě. Firmu založili jako výrobce jízdních kol Václav Laurin a Václav Klement již v roce 1895. O tři roky později zahájili výrobu motocyklů, první auto vyjelo z jejich továrny v roce 1905. V neděli 27. září uplyne 150 let od narození jednoho ze zakladatelů firmy, technika Václava Laurina.

Zatímco Václav Klement (1868-1938) byl hlavně obchodník a manažer, Václav Laurin se jako technický ředitel staral o chod firmy. A byl to právě Laurin, kdo stál za vznikem prvního konkurenceschopného českého motocyklu značky Slavia a také díky jeho nápadům vyjel z mladoboleslavské dílny i první český automobil.

Laurin byl znám jako nadaný technik plný nápadů, který byl svou prací doslova posedlý. I když dosáhl významného postavení a majetku, údajně svůj čas raději trávil v montérkách na dílně než v kanceláři. Mimo jiné byl autorem zapalovacího systému, který byl montován již do prvního automobilu z roku 1905 - dvoumístné voituretty. Za jeho vedení firma v roce 1906 jako první v Čechách začala se sériovou výrobou motorových vozidel, v roce 1909 přišla s prvním speciálním leteckým motorem a prvním osmiválcovým motorem ve střední Evropě a v roce 1913 s prvním motorovým pluhem v Rakousku-Uhersku schopným tovární výroby.

Václav Laurin se narodil v osadě Kamení u Pěnčína na Turnovsku. Vyučil se v Mladé Boleslavi, kde navštěvoval řemeslnickou školu, a krátce pracoval jako strojní zámečník. Mimo jiné složil v Drážďanech zkoušky z obsluhy parních strojů.

Měl výjimečný technický talent a byl manuálně velmi zručný. Proto se také již jako velmi mladý stal v Turnově společně s Josefem Krausem spolumajitelem zámečnické dílny specializované na seřizování bicyklů. Po rozchodu s Krausem a seznámení s nadaným a ambiciózním mladoboleslavským knihkupcem Václavem Klementem přijal jeho nabídku na založení vlastní dílny na opravu jízdních kol.

Firmu, která v počátcích měla kromě spolumajitelů další dva dělníky a tři učně a sestávala ze soustruhu, vrtačky, brusky a malého parního stroje, pomohl přebudovat v továrnu s první sériovou výrobou automobilů v Česku. Společnosti Laurin&Klement zůstal věrný celý život, a to i poté, co ji v roce 1925 pohltila plzeňská Škoda. Laurin pracoval v automobilce, která začala vyrábět vozy značky Škoda, jako technický ředitel. Zemřel 4. prosince 1930 v Mladé Boleslavi.

auta konstruktéři Škoda
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

21%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%