Na Pražském hradě začala výstava slavného renesančního malíře Tiziana Vecelliho (asi 1485 až 1576). Vedle malby ze sbírek hradní obrazárny ukazuje třeba jeden z nejvzácnějších obrazů italské renesance, obraz Flóra, který patří k největším pokladům Galerie Uffizzi ve Florencii. Není na ní ale druhý Tizianův obraz z českých sbírek, Apollo a Marsyas, bez nějž se obejde málokterá autorova výstava.
Obraz se stejným názvem však v expozici visí. Pochází stejně jako velká část prezentovaných děl ze soukromé sbírky a podle autorů výstavy se na něm Tizian podílel.
Výstava, již pro Správu Pražského hradu připravila společnost Art for Public, se měla původně konat již od loňského dubna, její začátek se posouval třikrát. Poprvé kvůli údajným komplikacím na italské straně, naposledy s odkazem na zhoršenou bezpečnostní situaci v Evropě. Nyní bude výstava nazvaná Tiziano - Vanitas s podtitulem Básník obrazu a odstínu krásy v Císařské konírně otevřená do 20. března.
Na rozměrném plátně Apollo a Marsyas, které je součástí obrazárny na zámku v Kroměříži, pracoval Tizian téměř tři desítky let až do své smrti v 91 letech. Svou působivostí, živostí, prací se světlem a barvou podle historiků v tomto díle Tizian předběhl dobu. Obraz bývá označován za nejhodnotnější dílo v České republice, do Prahy ale zapůjčen nyní nebyl. „Zájemců je velmi mnoho, omezujeme se na nejvýznamnější, často mezinárodní výstavy,“ řekl již dříve mluvčí Arcibiskupství olomouckého Jiří Gračka.
Naproti tomu Toaleta mladé ženy, která patří k pokladům Obrazárny Pražského hradu, vznikla v počátcích malířovy tvorby a podle kurátora Lionella Puppiho je plná ideálů italské renesance. A zatímco kroměřížský obraz je slavný, pražský je podle Puppiho opomíjený. Na výstavě ho proto konfrontuje se zmíněnou Flórou z Florencie, jež má obdobné téma, aby dokázal, že Hrad vlastní významné dílo benátského renesančního umění. Obrazů s velmi podobným výjevem jako na pražské malbě je na výstavě více, některé z nich jsou také ze soukromých sbírek.
Tizian patří k nejdůležitějším osobnostem benátské školy 16. století a nejvýraznějším světovým umělcům vůbec. Maloval i krajiny a náboženské a mytologické výjevy, proslul však zejména jako portrétista.