Paní Jakubcová napsala nedávno článek Když se řekne: je to košer. Velmi se mi článek líbil. Proto bych ho rád obohatil o šamanský pohled na tzv. košer jídlo, především, co se týká živočišné složky a porovnání s halal rituály porážky. Obojí totiž vychází z šamanských poznatků o mnoho desítek tisíc let starších. Samozřejmě to má i vědecké zdůvodnění. Ale to je v oblasti kvantové mechaniky nehmotných částic a energií a sami vědci dělají teprve první tápavé kroky poznávání.
Tedy o co jde v principu?
Naši vzdálení předkové byli mnohem, mnohem citlivější na vnímání nehmotného světa, toky energií atd. Jejich jednání se mnohem víc řídilo podvědomím a intuicí. Vnímali nejen energie, vzniklé emočními stavy jiných lidí, ale i zvířat a kdo ví, možná i rostlin. Vnímali tedy i energie, které zůstaly zvěři po jejím usmrcení. Aby byla energie toho, co později bude jejich potravou, pokud možno co nejlepší, sloužily různé lovecké rituály. Nejvíce se patrně rozšířil rituál, ve kterém se lovec ulovené zvěři omlouval. Především za to, že byl nucen ukončit jí život proto, aby se sám mohl nasytit. Tím vytvářel atmosféru smíření, která produkovala kladnou energii a harmonizovala i energie špatné, které doprovázejí zánik jakéhokoliv organizmu. Co se energeticky odehrává na buněčné úrovni při přechodu z živé hmoty na neživou, to zatím ponechám stranou. Hlavní význam rituálu tedy tkví v tom, že energetická harmonizace potravy zvyšuje její hodnotu dostatkem pozitivní energie. Ta konzumací přechází do našeho těla. Myslivci dodnes tyto rituály udržují, říkají tomu tradice, ale proč se to dělá, absolutně netuší. My nepatrnými zbytky vnímání energií jsme ještě tak schopni rozpoznat, když je pokrm "připravovaný s láskou".
Košer.
Když člověk začal zvířata domestikovat, došlo i na jiné usmrcování zvířat než při lovu. Tím vznikla i možnost rituálu, který by provedl harmonizaci a co nejvíce zabránil vzniku špatných energií už v okamžiku usmrcení, dokonce před ním. To byla nakonec i koncepce, která byla základem košer porážky. Negativní energie vzniká především právě utrpením, bolestí, strachem, stresem. Tomu se snaží košer porážka vyhnout, aby maso bylo energeticky maximálně pozitivní a při konzumaci se nehromadila v lidech a následně v nich neprobouzela třeba agresivitu, zlé myšlenky (teologicky řečeno: "touha páchat hříchy"). Proto třeba doma zabitá domácí zvířata je možno donést rabínovi. Ten rozhodne, zda je pokrm košer či trejfle. Rabín je (měl by být) totiž člověk na určité duchovní úrovni, duchovními cvičeními trénovaný a na rozhraní vědomí a podvědomí schopný vnímat působení energií, a proto poznat, kolik je v pokrmu energie pozitvní a kolik negativní. Hranice mezi tím, co je košer a co už trejfle, záleží zcela na jeho úsudku, moudrosti a zodpovědnosti.
Halal.
Z podobných principů vychází i porážka halal. Já osobně považuji Korán za učení zcela zvrácené a dekadentní. Porážka halal je jeden z důvodů, které mne k tomu názoru vedou. Halal porážka se snaží o energetickou harmonizaci tím, že zvířeti jsou předčítány verše Koránu. Korán totiž napsal prorok Mohamed a diktoval mu ho sám Alláh, a je to tedy to nejsvětější, co může být, tedy nejsilnější ze všech zdrojů pozitivní energie. Zvíře proto při porážce má být při plném vědomí a mít při umírání dostatek času, aby na něj verše Koránu mohly co nejvíce působit. Málokdo ví, že naše české zákony na ochranu zvířat trýznivé usmrcování zvěře zakazují. Na jatkách je to kontrolováno a postihováno. Na halal porážky však byla udělena výjimka.
Kde to má počátek? Mohamed, jak víme, nebyl žádný světec, nýbrž válečník s velkými mocenskými ambicemi. U nás se říká: "Chceš rychle a snadno zbohatnout? Založ si vlastní sektu". Mohamed nebyl žádný troškař. Založil náboženství. Prohlásil se za proroka, sedl ke stolu a napsal Korán. Aby Koránu dodal váhu, tvrdil, že mu ho nadiktoval sám Alláh. Mohamed nebyl žádný blbec. Napsal Korán čistě populisticky přesně tak, aby vyhovoval mentalitě divokých válečnických kmenů Arabů a jejich sklonům a zvykům. Tím byl pro ně mnohem atraktivnější, než třeba daleko pacifičtější a příliš rovnostářské učení Bible. Tedy i halal porážka. Nevím zda tento "prorok" měl jako primární záměr v potravě koncentrovat negativní energii proto, aby konzumenti byli bojovnější a nemilosrdnější bojovníci. Vyhovovalo by to záměrům Mohamedovým, sjednotit ve víře jednotlivé kmeny v tak velkou armádu, aby byla schopna bezkonkurenční početností dobývat další území. To se mu nakonec povedlo, ale vraťme se k halal. Arabské divoké kmeny totiž měly ve zvyku, právě zabíjení zvířat dost krutým způsobem. Proč? Maso takto zabitého zvířete má lepší chuť. Mohamed tuto praxi znal a Korán tomu přizpůsobil.
Dnes už víme, že stresová situace způsobuje větší prokrvení tkání, zvláště svaloviny na úkor tkáně vnitřních orgánů, vyšší podíl kyseliny mléčné v krvi a další faktory, které dělají maso stresovaného zvířete chutnější a šťavnatější. Ale muslimové věří, že to je tím čtením veršů Koránu.
Tím jsem vám dal trochu nahlédnout na rituály doprovázející usmrcování zvířat nejen z pohledu šamanského vnímání světa, ale i z pohledu mého vlastního.