1. Je to opravdu výhodné?
Cestovní kanceláře a agentury zpravidla lákají k nákupu dovolené téměř rok dopředu tím, že je o několik tisícovek levnější, než když je pak prodávána za takzvanou plnou cenu. Zpravidla tomu tak opravdu je, ale není třeba slepě věřit tomu, že na stránkách je uvedena nějaká suma, ta je přeškrtnutá a pod ní suma jiná. Mnohem rozumnější bývá popátrat na internetu, kolik ten hotel či apartmán stál loni při plné ceně a zda jde o nabídku opravdu výhodnou. Obvykle však výhodná skutečně je, a to proto, že cestovní kanceláře si mohou dovolit cenu srazit, protože mají jistotu, že mají zájezd prodaný. Zkrátka, když v listopadu vědí, že mají na červen vyprodanou kapacitu na tom či onom ostrově, je to pro ně obrovsky výhodné, protože tím jsou pro partnery z dané země seriózním obchodníkem. Zkrátka, spokojenost je na všech stranách.
2. Je velký výběr
Toto je poněkud ošemetná záležitost. Jestliže si někdo zaplatí v září 2018 dovolenou na srpen 2019, zpravidla přitom vybírá z omezené nabídky ubytovacích kapacit. Další pak cestovky a agentury nabízejí v říjnu, v listopadu ještě přibudou, v prosinci je zpravidla v prodeji plná nabídka letních dovolených. Takže toto je výhodné i nevýhodné zároveň. Může se stát, že si něco zaplatíme, ale za pár týdnů cestovka zveřejní nabídku hotýlku v lepším místě za lepší cenu, o kterém nám známá říkala, že to tam prostě bylo super. Nebo se taky může stát, že ten hotýlek, na který jsme se koukali v nabídce v září, v říjnu už prostě bude vyprodán, protože si lidé zvykli v září rezervovat kapacity, o kterých se už ví, že poměr kvalita a cena je velmi výhodný. Tady se zpravidla ukáže, zda je dotyčný klient plánovač nebo spíše chaotik, kterému více vyhovoval velký výběr last minut zájezdů. Jenže v posledních letech se ukazuje, že last minut dovolených zůstává čím dál méně, jejich výběr je pak tedy mizerný a zpravidla nejde o moc lukrativní místa.
3. Pojištění není zbytečnost.
Za deset měsíců nebo za rok se může stát cokoli. Je tedy lehkomyslné platit polovinu ceny zájezdu v září, přičemž se na něj pojede v červenci či srpnu, a nepojistit si takzvané storno. Stačí nemoc či jiná nepříjemnost a člověk v červenci zjistí, že přišel o dvacet tisíc. Seriózní cestovní kanceláře přesně klientovi vysvětlí, co jaké pojištění obsahuje, a je na něm, aby se rozhodl.
4. Kolik platit předem?
Tady nic nevymyslíme ani nevyjednáme, každá cestovní kancelář má jiná pravidla. Některá žádají při zářijové či říjnové rezervaci tisícovku na osobu s tím, že do měsíce se doplatí třicet procent a měsíc před odjezdem zbytek. Jiné cestovky rovnou při rezervaci first minut žádají polovinu z celkové ceny zájezdu. Některým stačí tisícovka a doplácí se až měsíc před odjezdem. Nabídka je obrovská a je na každém, aby si vybral, co mu vyhovuje.
5. Google je přítel nejlepší.
Toto pravidla je dobré dodržovat, ať kupujeme first nebo last minute. Jde o to, přesně si zadat jméno hotelu a letovisko do mapového vyhledávače a ověřit si, zda nám cestovní kancelář nebo agentura netvrdí něco, co není pravda. To znamená ověřit si na mapě, jaká je vzdálenost od moře, kde je autobusová zastávka pro případné výlety do většího města, zda jde o letovisko rušné, plné domků, obchodů a restaurací nebo o odlehlou pláž a na ní jeden jediný hotel. To vše se nyní dá díky virtuálním mapám na internetu jednoduše a podrobně zjistit, tak by bylo škoda, to nevyužít. Když už se na dovolenou člověk těší od října, bylo by přece nemilé, kdyby v srpnu zjistil, že ultravýhodně koupil něco, co nestojí za nic.