Instagram, Facebook, Snapchat... Znáte je? Sociální sítě a mobilní aplikace umožnily snazší komunikaci, sdílení názorů, fotografií i zážitků a zastoupily dřívější funkci časopisů pro dospívající. Nyní popové zpěváky, modelky a sportovkyně nahradily hvězdy sociálních sítí. A vypadají dokonale, což vyvolává u mladých dívek tlak: být také tak krásná.
Není zlato, co se třpytí
Jak je to ve skutečnosti, o tom promluvila australská influencerka Essena O´Neil. „TOTO NENÍ SKUTEČNÝ ŽIVOT – trvalo mi asi 100 takřka stejných póz, aby mé břicho vypadalo dobře. Ten den jsem takřka nejedla. Křičela jsem na svou malou sestru, aby dělala další fotky, dokud jsem nebyla řekněme spokojená,“ uvedla na svém profilu fashion bloggerka s více než 600 tisíci fanoušků, kteří každý den čekali na nové fotografie z jejího „perfektního“ života. Idoly krásy mají ke zdravému životnímu stylu a pozitivnímu přístupu k sobě samému obvykle dost daleko.
Pod tlakem okolí se cítí třetina dívek, s věkem sebedůvěra dokonce klesá
Z průzkumu společnosti Dove, který firma provedla v Čechách a na Slovensku mezi dívkami ve věku 10 až 17 let vyplynulo, že se pod tlakem ideálu krásy cítí téměř polovina dívek. Zatímco dívky ve věku 10 – 13 let mají vyšší sebedůvěru (v Česku se pozitivně se ohodnotilo 58 procent dívek), u skupiny ve věku 14 až 17 let už byly výsledky o poznání horší (39 procent). „Starší dívky pohlavně dospívají, začínají se zajímat o první partnery a řeší více svůj vzhled, porovnávají se s ostatními,“ komentuje psycholožka Šárka Kučerová. Průzkum ukázal, že právě sebedůvěra a pozitivní vztah ke svému tělu zásadně ovlivňuje to, jak dospívající dívky vnímají tlak okolí a jeho případnou kritiku.