Někdy je příčina nespokojenosti jasná. Cestovní kancelář prostě nedodrží to, co slibovala při prodeji zájezdu. Hotel je dál od moře, než bylo psáno v katalogu. Je špinavý, jídlo je nekvalitní. Pláž měla být písčitá, ve skutečnosti se do moře leze ze skalisek. To všechno jsou jasné věci, kdy má klient právo se zlobit a žádat nápravu či odškodnění. Jenže hodně případů nespokojenosti vzniká z toho, že si klienti cestovních kanceláří neumí sami pořádně vybrat. Nevědí, co vlastně chtějí. Věří obrázkům z katalogů a webů. Samozřejmě, že se každý prodejce snaží vystavit své zboží tak, aby se prodalo. Totéž platí při prodeji zájezdů. Jenže boty si zákazník taky ohmatá a obuje, než si je koupí. A stejně je dobré si počínat při výběru zájezdů k moři. A pokud je člověk vyššího věku, má již určité představy a požadavky a navíc třeba i zdravotní omezení, platí to dvojnásob.
Jak je moře daleko?
Někdo si jako ideál představuje hotel přímo na pláži. Vyvalí se, koupe se, chce mít blízko k hotelovému baru, rád pozoruje lidi. Někdo naopak preferuje ubytování v apartmánu dál od moře, protože má rád procházky, chce soukromí, objevuje různé jiné pláže, dělá výlety, ať už místní dopravou, vypůjčeným autem nebo pěšky. Proto je důležité si před koupením takového pobytu na mapách přesně zkontrolovat, jak daleko ubytování od moře je. Internetové mapy nabízejí i satelitní snímky, na kterých se dá najít přesně ten hotel či apartmán, který si hodlá člověk zaplatit. Na většině z nich jsou přímo vyznačeny, protože, pokud jde o seriózního ubytovatele, je v jeho zájmu, aby klient věděl, kam přesně jede. Právě tím se předejde nespokojenosti, zklamání.
Na satelitní mapě je přímo vidět, jestli je mezi hotelem a pláží cesta, jestli je velká, tudíž hlučná nebo jde o pěšinu. Je vidět i to, jaká je skutečnost, když cestovní kancelář uvádí, že je k moři dvě stě metrů. Je to vzdušnou čarou nebo dvě stě metrů půjdeme? Pokud jde o vzdušnou čáru, pozor, je dobré si ověřit, zda se ve skutečnosti cesta k moři od hotelu či apartmánu netočí klikatými uličkami a obchůzkami kolem dalších domů, takže ve skutečnosti člověk nachodí metrů čtyři sta. Pokud jde o člověka staršího s určitými omezeními, může se to ukázat jako problém. Ne, není to přehnaná podezíravost a vytváření problémů, je to předcházení možným problémům.
Jak je tam rušno?
Někdo bere dovolenou jako příležitost vyrazit si večer na drink, na procházku, posedět dlouho do noci na balkoně. Hudbu a chaos vítá, podle něj to je typická přímořská atmosféra. Někdo si pod pojmem dovolená u moře představuje absolutní ticho, hluboký spánek, maximálně zvuk cikád a šumění moře. I v tomto směru se dá někdy z katalogů a webů realita vyčíst obtížně. Hotel může být prezentován jako tichý, což také je, jenže o kus dál může znít hudba z plážového baru do dvou do rána a, jak na potvoru, nese se právě tím směrem, kde je balkón. Pokud jde o turistu, který nemá rád klimatizaci a spaní v zavřeném pokoji, protože se těšil na spaní při otevřeném okně a při vůni moře, problém a rozčarování je tu. A samozřejmě je něco jiného příjemná řecká či italská hudba z malé restaurace a diskotékový nářez z baru. I hluk se dá ale odhadnout.
Pomohou opět internetové mapy. Na nich jsou vyznačeny restaurace, bary, zábavní podniky. Takže, si můžeme prověřit, že si sice třeba kupujeme pobyt v samostatném domečku blízko pláže obklopeném olivovým hájem, ale že zároveň o kus dál je podnik třeba s názvem Coco Mango Beach Club, který napovídá, že z něj moc typicky řecké či italské hudby znít nebude. A protože nyní má své webové stránky každá hospoda, určitě se o něm dá na internetu něco najít. A je to jasné: Noční klub pro mladé, fotky interiéru s velkoplošnou obrazovkou, na které jede hip hop do rána. Tohle se z webu či katalogu prodejce fakt nedozvíme, ale chytří turisté si to umí předem zjistit.
Luxus nebo prostota?
Někdo žádá na dovolené perfektní služby, luxus. Chce si užít, že mu někdo neustále servíruje drinky a urovnává lehátka do úhledných řad. Někoho děsí představa, že by měl ležet v řadě na lehátku. Představuje si, že si najde malou plážičku, zaleze mezi skály, roztáhne ručník, otevře plechovku piva. V tomto případě jsou dobré recenze lidí, kteří už na místě byli. Jistě je třeba je brát s rezervou, většinu z nich napíší lidé nespokojení, často nespokojení vždy a všude. Nicméně v poslední době se recenze staly běžnými a píší je i lidé, kteří opravdu chtějí pomoct jiným zorientovat se a udělat si pěknou dovolenou. Takže často píší výstižně, upozorní na něco, co jinému může být prospěšné při rozhodování. Takže, recenze číst, brát je s rezervou, ale rozhodně je nezatracovat. Mohou při výběru hodně pomoct.
Dejte na cit
Výběr dovolené je vlastně docela intimní záležitost. Člověk si kupuje zážitek, něco, na co by, pokud se to podaří, mohl léta, někdy i celý život vzpomínat. Znáte to? Ještě pod dvaceti letech si člověk přece vybaví místo a situaci, kde mu bylo dobře. Často je to právě nějaké krásné místo, které navštívil na cestách. Proto je dobré zapojit smysly. Chová se paní v cestovní kanceláři přirozeně, nevnucuje nic, má čas, diskutuje, je schopna vcítit se do přání klienta? To může být vodítko, proč koupit zájezd právě tam.
Nejhorší je dát na snímky z reklam, katalogů, webů. Tam jsou zpravidla vyfotografovány pláže, které jsou často nedostupné, musí se na ně dlouho jít, šplhat ze srázů. Na snímcích vypadají kouzelně, jenže ve skutečnosti si je člověk prohlédne akorát tak z autobusu při okruhu ostrovem. Mnohem důležitější je vybrat si místo, na kterém většinu dovolené stráví. Výlety na turistické atrakce jsou fajn, ale nakonec větší zážitek bývá z chvíle, kdy si člověk poseděl na kameni u moře při západu slunce na místě, které v žádném katalogu není, protože není ničím výjimečné. Výjimečná ale byla ta chvíle, protože mu tam bylo prostě dobře. A právě takovou dovolenou u moře si zpravidla umí udělat lidé, kteří do výběru vkládají pocity, emoce a ne jen slepě následují sousedy či známé, kteří říkají: Tady mám fotku z místa, kde se narodil Zeus, a tady z místa, kde z moře vystoupila Afrodita. Vy jste tam nebyli? No tam musíte!
Tak hodně zdaru a úspěchu při výběru dovolené, ať už ještě tento rok nebo na příští léta.