Autobus byl vypraven z Prahy, my jsme nastupovali v Teplicích. Odjíždělo se kolem šesté hodiny večer přes Německo do přístavu Puttgarden na trajekt do dánského Rodby. Jedná se o velmi vytíženou frekventovanou linku, plavba probíhá každých třicet minut celých 24 hodin.
Po nalodění jsem museli všichni povinně vystoupit z autobusu a jít schodištěm v určitém sektoru nahoru na palubu. Uvnitř se nachází obchody, restaurace, odpočinkové zóny a vůbec si nepřipadáte jako na moři. Z Dánska do Švédska nás čekal opět převoz trajektem, tentokrát z Helsingoru do Helsinborgu, který trval necelých dvacet minut a my jsme nemuseli opouštět svá místa.
Švédský Göteborg nás uvítal v ranních hodinách uplakaným počasím, proto fotky - žádná sláva. Město je poměrně mladé (vzniklo v r. 1621) a přistěhovalci z Německa, Nizozemska a Skotska zde po vzoru Amsterodamu vybudovali síť kanálů, jež je hojně využívána turisty pro okružní plavby městem. Prošli jsme bulvárem Kungsportsavenyn (známějším pod zjednodušeným názvem Avenym), dlouhým 2,5 km, nápadně podobným francouzskému Champs Elysées, až na náměstí Göltaplatsen, kde dominuje fontána se sochou Poseidona - symbolem Göteborgu.
Milovníci umění ocení majestátní budovy stojící vedle sebe - Městské divadlo, muzeum umění, umělecká hala a koncertní síň, která pojme až 1300 posluchačů. Nejlepší výhled na bulvár je z kamenných schodů muzea, stojícího za Poseidonem. Naší pozornosti neunikla městská část Haga, původně dělnická čtvrť, nyní turisty hojně vyhledávaná atraktivní zóna. Staré dřevěné domky s kamenným přízemím, množství malebných krámků s originálními výrobky, útulné kavárničky s venkovním posezením, to vše na nás dýchalo minulostí.
Bývalá chudinská dělnická čtvrť Haga, dnes turisty vyhledávaná zóna
Göteborgu se někdy přezdívá "zelené město" a nám bylo okamžitě jasné, čím si tento název zasloužilo. Množství parků přímo v centru města. Zeleň naleznete na každém kroku. Někteří účastníci zájezdu podnikli okružní projížďku lodí, nás spíše zajímalo unikátní námořní plovoucí muzeum Maritinam, které ukazuje historii švédské plavby posledních dvou století. Devatenáct historických exponátů, včetně původního vikingského plavidla, torpédoborce a šedesátidevítimetrové ponorky lákají k návštěvě a prohlídce. Každý si může dle libosti plavidla prolézt, "osahat" a prozkoumat. U námořního muzea se tyčí moderní budova göteborské opery inspirovaná podobnou stavbou v australském Sydney a přesně na opačné straně "svítí" červenou horní částí futuristická výšková budova Utkiken, z jejíž vyhlídkové plošiny je nádherný výhled na celé město. Pro svou červenou barvu je nazývána "rtěnka." Na vyhlídku jsme se, bohužel, nedostali, z provozních důvodu byla zavřená.
Přístav, kde se nachází unikátní námořní muzeum a červená futuristická stavba Utkiken (rtěnka).
Na náměstí Gustava Adolfa (Gustav Adolfs Torg) se tyčí socha zakladatele města, Gustava II. Adolfa, který v roce 1621 přímo na tomto místě zvolal: "Město by mělo být založeno tady." Za sochou je vidět radnice a budova burzy.
Socha zakladatele města, Gustava II. Adolfa
S manželem jsme zavítali na gigantické vlakové nádraží, centrum městské železnice a autobusové dopravy. Je to propojený komplex budov s řadou obchodů, spoustou restaurací a kaváren. S potěšením jsme zjistili, že nejoblíbenějším a nejvyužívanějším městským dopravním prostředkem jsou "nostalgické" modré tramvaje.
Oblíbené modré tramvaje
Odpoledne (po osmihodinové povinné pauze řidičů) jsme nasedli do autobusu a uháněli k hraničnímu fjordu Iddefjord. Před mostem Svinesund, jenž tvoří přirozenou hranici mezi Švédskem a Norskem, většina vystoupila a došla do Norska "po svých."
Most Svinesund - hranice mezi Norskem a Švédskem
Příště: Návštěva norského městečka Lillehammer s věhlasným skanzenem.