Proč vzdělávací oddělení České filharmonie připravilo program Kroky do nového světa a co je obsahem těchto videí?
Kroky do nového světa je dlouholetý cyklus koncertů, kde se velká symfonická hudba – skladby jako Dvořákova Novosvětská, Beethovenova Osudová nebo Čajkovského Patetická symfonie – hraje, ale také vykládá. Moc bychom si přáli, aby koncerty v našich posluchačích zažehly zájem a vášeň vydat se na svoji osobní cestu za hudbou. Přáli bychom si, abychom my všichni hudbu vnímali jako nedílnou součást našeho života, jako hlas, který má co říct k tomu, co cítíme, jací jsme a o čem přemýšlíme. Abychom uměli hledat poselství, která do svých hudeb velcí tvůrci vkládali a usilovali o takové zachycení, které může lidi oslovovat univerzálně a zároveň je při společném zážitku propojovat.
Snažíme se nabídnout vhled do přemýšlení i do hlubin citového světa hudebních skladatelů. A rozvíjet při tom rozum i cit svůj… Soustředit se na to znamená určitý nárok na naše posluchače, ale věříme, že takové soustředění je možné podpořit a navodit. Nevyhýbáme se skladbám považovaným za náročné, nevyhýbáme se rozsáhlým hudebním plochám, protože právě ty mohou v člověku rozeznít něco, co možná nikde jinde než u hudby nemůže zažít.
Velmi důležití jsou hudebníci České studentské filharmonie, kteří ukazují, že mladí lidé mohou „vážnou hudbu“ milovat a zapáleně předávat ostatním. Dáváme také našim hudebníkům prostor, aby nejen hráli, ale také pojmenovávali svůj vztah k hudbě. Naše videa zachycují právě průběh těchto koncertů, kde vznikají předem neplánované situace s publikem i s našimi hudebníky, a věřím, že toto vše může mít kouzlo a může působit i na všechny, kteří si koncert pustí ze záznamu.
Vzrůstá v Česku zájem o vážnou hudbu? Odráží se současná pandemická situace na návštěvnosti vašich koncertů?
Myslím, že zájem o vážnou hudbu bude vždycky něco, co potřebuje podporu a velké úsilí. Česká filharmonie v posledních osmi letech přivádí k vážné hudbě každoročně asi 50 000 dětí a mladých lidí. Věříme, že hudba lidi propojuje a napomáhá vzájemnému porozumění. A věřím, že takovou moc může mít i v nynějších dobách, kdy návštěvnost koncertů přece jen klesá. I když společný zážitek s hudbou je asi nenahraditelný. Na druhou stranu všichni můžeme hudbu poslouchat z krásných nahrávek se svými blízkými a přáteli. A čerpat z ní sílu a rovnováhu jako obranu proti strachu, což dnes potřebujeme možná nejvíce.
Jaké další plány máte v oblasti zpřístupňování vážné hudby široké veřejnosti?
Pokud jde o videa, tak po Janáčkově Sinfoniettě jsme před pár dny zveřejnili Dvořákovu Novosvětskou. V říjnu nás čeká Orffova slavná kantáta Carmina burana a v prosinci Beethovenova Osudová symfonie.
V září 2021 to bude 180 let od narození Antonína Dvořáka, a tak bychom rádi příští sezónu zasvětili ve velké míře hudbě tohoto mimořádného tvůrce.
Dvořákova hudba má zvláštní působení: když ji posloucháme, cítíme přímé oslovení, upřímnost a opravdovost. Má v sobě vznešenost a velikost, a přitom si na nic nehraje. Je niterná a jímavá, a přitom není dosebezahleděná, psychologizující nebo temná. Je ryzí, vroucí a má schopnost nás, kteří ji posloucháme, očišťovat od všednodenních nánosů, které si s sebou neseme a jakoby se znovu vracet k čistým pramenům. Hlavní myšlenka tedy je: hledání těchto čistých pramenů v nás a kolem nás s průvodcem v podobě Dvořákovy hudby.
Co vše mohou naši čtenáři najít na stránkách ČF?
Přehled všech koncertů, ale také třeba workshopů, které Česká filharmonie pořádá. Aktuality z provozu. Připomínám ale i YouTube kanál České filharmonie, kde je spousta krásné hudby i rozhovorů o ní.
Janáčkova Sinfonietta:
Dvořákova Novosvětská: