Pak ho napadlo zavolat na Linku seniorů, kterou provozuje nezisková organizace Elpida. Ta denně přijímá kolem stovky telefonátů lidí, kteří si v současné koronavirové krizi nevědí rady. Oproti jarním měsícům přibylo krizových hovorů. a jedním z nich je i tento telefonát zoufalého seniora.
Muž do telefonu pláče, tichým hlasem vypráví, že se nemohl se ženou rozloučit, doma je sám a myšlenky na sebevraždu jsou stále intenzivnější. Pracovnice linky volajícího uklidňuje a oceňuje za odvahu, že zvedl telefon a zavolal. Prochází spolu celou aktuální situaci, co vše se stalo, co je pro volajícího teď nejhorší, a hledají možnosti podpory a péče. Během hovoru se volajícímu ulevuje, je rád za podporu, dostává kontakty na psychologa i psychiatra s vysvětlením, v čem jejich pomoc spočívá. Také mluví s pracovnicí o tom, jak se v této době zařizuje pohřeb a domluví se, že v příštím telefonátu pomůžeme seniorovi sestavit seznam věcí, které je potřeba udělat a na co nezapomenout.
"Bylo vidět, v jak tíživé situaci se tento volající nachází, sebevražedné myšlenky nejsou projevem selhání, v jeho situaci je to pochopitelné. Čelit jim chce velkou odvahu. To, že si zavolal pomoc, bylo od něj velmi zodpovědné a odvážné," říká Kateřina Bohatá, vedoucí Linky seniorů, kterou provozuje organizace Elpida (telefonní číslo je 800 200 007). Podle ní podobných krizově-intervenčních hovorů v poslední době oproti jarní koronavirové vlně výrazně přibylo.
Elpida prostřednictvím Linky seniorů pomáhá nejen s psychikou volajících, ale řeší i každodenní potřeby osamělých lidí jako je například nákup potravin či léků. Dokládá to druhý příklad z Linky pomoci, který se odehrál před několika dny.
Seniorka z malé vesnice na Olomoucku je špatně pohyblivá, nemá auto. Nákupy ji po celou dobu nouzového stavu zařizovaly její dvě děti, jenže ty se nyní ocitly v karanténě. Pracovnice linky nabízí seniorce možnost využít skautské dobrovolné pomoci. A bere si osobní údaje pro předání skautům. Její poptávku nákupu si v systému vybere nějaký konkrétní dospělý skaut, Bere si telefon na paní, zavolá jí a domluví se spolu na konkrétních věcech - co nakoupit a kdy nákup dovézt. Protože paní nemá žádnou zkušenost se sociálními službami, předává jí také informace o pečovatelské službě a službě osobní asistence - pro možnost využití v budoucnu.
"Pracovníci Linky seniorů mohou díky speciální webové aplikaci spojit volajícího se skautským dobrovolníkem v jeho okolí. Dobrovolníci pak pomáhají s nákupem základních potravin a dalších základních potřeb, vyzvedáváním léků v lékárně nebo třeba s platbou složenek. Volání na Linku pseniorů a také veškeré sužby skautů jsou bezplatné, seniioři si zaplatí jen za samotný nákup či léky," vysvětluje Kateřina Bohatá.