"Vzhledem k tomu, že virus nezmizí a bude tu s námi dál, je klíčovým faktorem kombinace pravidelného testování a povinná vakcinace," říká v rozhovoru pro portál i60 Věra Husáková, provozní ředitelka SeneCura Česká republika, největšího nestátního poskytovatele pobytových sociálních služeb.
Domovy pro seniory jsou dva měsíce zavřené, klienti domovů se nevidí se svou rodinou. Jak toto odloučení snášeli?
Pro naše klienty je samozřejmě sociální izolace nepříjemná a stýská se jim. Každý den ale mohou být v kontaktu s rodinou nebo svými blízkými pomocí tabletů přes Skype, WhatsApp, rodiny mohou zasílat i video vzkazy, které předáváme seniorům, a na oplátku my natočíme a pošleme video pozdrav od klienta rodině. Kde to bylo možné, organizovali jsme i bezkontaktní návštěvy přes plot. Tablety umožňují komunikaci i klientům upoutaným na lůžko. Ve všech případech jsou naši zaměstnanci vždy nápomocni v obsluze těchto moderních technologií. Většina klientů situaci zvládá dobře, snažíme se jim situaci vysvětlovat, aby získali nadhled a chápali, co se děje a proč. Každý den přemýšlíme o tom, jak nejlépe vybalancovat zachování kvality života na jedné straně a ochranu zdraví na té druhé. Ředitelé našich domovů také pravidelně komunikují s rodinami, aby měli přehled o tom, jaká jsou přijímána opatření a co se na domově děje.
Museli jste řešit i nějaké vážnější psychické potíže klientů právě z důvodu z důvodu, že se dlouho neviděli s příbuznými?
Ne.
Co dělá personál domovů pro to, aby ten psychický tlak klienti ustáli. Museli jste personál nějak školit či připravit na to, že budou nastávat různé krizové situace?
Více jsme se zaměřili na individuální aktivity a práci v malých skupinkách. Zaměstnanci se snaží co nejvíce přiblížit život běžným dnům. Například v Olomouci si vymysleli mobilní kavárnu. Tým kuchařů připravil kávy se šlehačkou a domácí věnečky a aktivizační pracovnice se proměnily v profesionální obsluhu kavárny, která byla celá na kolečkách. Pro klienty to bylo velké zpestření a zábava. Je to jen jeden z mnoha příkladů, takže ano, naši zaměstnanci dokáží na nepříznivé okolnosti skvěle reagovat a i za těchto podmínkách vymýšlet všemožné aktivity s cílem udržet kvalitu života klientů. Za to jim patří velké poděkování.
Ocitli jste se někde v opravdové krizi, že jste neměli v některém z vašich domovů dostatek personálu? Jak jste situaci řešili?
V rámci skupiny SeneCura jsme se již od první jarní vlny zaměřili právě na tuto oblast s cílem být maximálně připraveni na možné výpadky zaměstnanců. A jsme velice pyšní na nasazení, ochotu a pomoc našich úžasných zaměstnanců, kteří jsou členy tzv. létacího týmu, který v případě potřeby je ochoten vypomoci v jiném zařízení po celé České republice. Zároveň děkuji i dobrovolníkům z řad veřejnosti, kteří se nahlásili a byli ochotni vypomoci v této době. Díky tomu se nám podařilo zajistit a udržet péči v našich SeniorCentrech SeneCura v plném rozsahu.
Co podle vás bylo či je vůbec nejtěžší v současné době při provozování domovů pro seniory?
Nejtěžší bylo právě zajištění dostatečného počtu zaměstnanců a schopnost rychle a flexibilně zkoordinovat všechna opatření a postupy. Vše vyžadovalo práci navíc od všech zaměstnanců.
Ministerstvo zdravotnictví rozhodlo o plošném testování seniorů a personálu v domovech pro seniory. Jak je to u vás? Už testujete? Jaké jsou výsledky testů?
V rámci pandemického plánu společnosti SeneCura je testování jednou z klíčových aktivit, na které jsme se od začátku zaměřovali. V případě pravidelného testování se jedná se o velmi účinný preventivní nástroj, díky kterému jsme schopni předcházet, zpomalit či zastavit šíření viru na jednotky případů. Testování provádíme antigenními testy, tak jak rozhodlo MZ, nebo i pomocí PCR testů. Velice se nám osvědčilo mít vlastní testy, proškolené kolegy a smluvního partnera pro zpracování PCR testů, což nám umožnilo flexibilně a v co nejkratším možném čase testovat a nastavovat všechna potřebná protiepidemiologická opatření. Výsledky našeho testovacího algoritmu jsou uspokojivé a potvrzují správnost našich kroků a opatření.
Co podle vás plošné testování v zařízeních pro seniory přinese?
Je to nedílná součást pandemického plánu, která slouží k účinné obraně ohrožené skupiny, kterou jsou klienti našich SeniorCenter, ale i jiných sociálních zařízení po celé České republice. I ze zkušeností ze zahraničí víme, že se jedná o velmi účinné opatření. V rámci prevence zanesení nákazy je při zákazu návštěv potenciálním rizikovým faktorem zaměstnanec. Při aktuální epidemiologické situaci a komunitním šíření není možné, aby nedošlo k žádnému přenosu, a tak právě testování je nutnou podmínkou prevence šíření nákazy. V následujících týdnech ho vidíme jako nutné nejen pro zaměstnance, ale s uvolňováním i pro jakékoliv návštěvníky domova, ať již z řad externích dodavatelů, tak hlavně rodinných příslušníků.
Jak hodnotíte postup vlády při boji s koronavirem – byla podle vás vládní opatření zavedena správně a včas? Co bylo podle vás nejdůležitější v době, kdy se epidemie poprvé objevila v České republice, mohli jste se na podzimní vlnu připravit lépe?
Osobně si myslím, že se podcenila příprava na druhou vlnu, a to především v oblasti strategie testování, a tedy dostatečné kapacity laboratoří a hygienických stanic pro trasování, které se měly řešit v letních měsících. Chyběla i cílená ochrana nejkřehčích skupin, kterými jsou právě naši klienti, kde by pomohlo včasné – tedy dřívější plošné testování.
Epidemie koronaviru v podstatě prověřila bezpečnost domovů pro seniory. Jak se poučíte do budoucna, jaká opatření bude nutné přijmout a co by podle vás měl udělat stát pro větší bezpečí klientů v domovech pro seniory?
V následujících týdnech bude situace stále velmi podobná. Rozdíl je ale patrný již nyní při srovnání první a druhé vlny. Přestože je druhá vlna masivnější, tak se ji daří zvládat s mnohem větší jistotou. Je to důsledek existujících plánů, tréninků a školení zaměstnanců, a hlavně dostatku ochranných pomůcek a již několikrát uvedeného testování. Vzhledem k tomu, že virus nezmizí a bude tu s námi dál, tak se časem objeví určitá míra rutiny, která je patrná již dnes. Tato rutina je spojená s větším pracovním klidem, což přináší větší pocit bezpečí a klid do denního života nejen v sociálních zařízeních. V budoucnu bude v neposlední řadě záležet na tom, jak rychle bude k dispozici vakcína. I když nezajistí 100% řešení, velice pomůže a bude klíčová právě pro zařízení sociálních a zdravotních služeb, a to jak pro klienty, tak i jejich zaměstnance.
Pokud se dočkáme vakcíny proti nemoci Covid-19, měla by být podle vás vakcinace povinná v zařízeních pro seniory – ať už pro klienty, tak také pro zaměstnance?
Osobně si myslím, že kombinace testování a očkování je klíčovým faktorem pro bezpečnost v zařízeních pro seniory. Pravdou je, že v České republice je postoj k vakcínám obecně spíše skeptický, ale v oblasti sociálních služeb jej považuji za klíčový. V současné době jsou klienti zdarma očkovaní již proti chřipce a myslím, že by to mělo být stejné i s Covid-19. SeneCura již nyní nabízí bezplatné očkování všem zaměstnancům proti chřipce. Letos jsme zaznamenali v tomto směru pozitivní vývoj v počtu očkovaných zaměstnanců, což nás těší. Stejně tak, pokud nebude bezplatné testování na Covid 19, tak budeme nabízet i tuto vakcínu pro naše zaměstnance zdarma. Považujeme to za naši povinnost a nedílnou součást účinných preventivních opatření. Tato investice se v konečném důsledku mnohonásobně vrátí.
Lze si vzít z pandemie něco pozitivního? Našla byste vy sama osobně něco, co vás v průběhu epidemie či nouzového stavu příjemně překvapilo?
Každá krize má svá pozitiva a myslím, že i tato krize nám to potvrdila. Na prvním místě je to určitě rozvoj a důraz na digitalizaci, a to i v sektoru, jakými jsou sociální služby. Využíváme ji v komunikaci mezi našimi klienty a jejich rodinami, tak mezi vedením SeniorCenter a rodinnými příslušníky, a mezi našimi kolegy navzájem. Vznikl i projekt přinášející virtuální realitu pomocí VR brýlí do domovů pro seniory. Další oblastí je automatizace pracovních postupů a zaměření se na práci v rizikovém prostředí, kterému jsme vystavování. Například zajištění dezinfekčních a hygienických postupů s maximálním akcentem na bezpečnost práce a ochranu zdraví. Současně nám tato krize ukázala neuvěřitelné nasazení a vnitřní sílu všech spolupracovníků, kteří jsou schopni zvládat práci pod tlakem a dosahovat neuvěřitelných výsledků. Hodnoty jako lidskost a ochota si pomáhat dostaly najednou reálnou podobu a staly se přirozenou součástí našich životů, za což děkuji. V neposlední řadě to pak probudilo u veřejnosti větší zájem o stáří a obecně povědomí o celém segmentu sociálních služeb. Jak z pohledu klientů, tak i z pohledu práce a lidí v první linii, kam naši zaměstnanci bezpochyby patří. Jedná se o perspektivní segment, který má silné profesionální zázemí a zaslouží si respekt a uznání. I díky zájmu médií je konečně vidět, co všechno sociální služby zajištují a jak důležitou roli ve společnosti mají.
Zařízení pro sociální sužby se z rozhodnutí vlády od soboty otevřou veřejnosti. Klienty i vašich domovů tak budou moci navštívit příbuzní. Jak se na návštěvy v domovech připravujete?
Momentálně čekáme na uveřejnění metodického postupu od MPSV, který bude pravidla návštěv upravovat. Jakmile budeme mít konkrétnější informace, připravíme vše tak, aby návštěvy mohly probíhat a zároveň aby naši klienti byli v bezpečí.