Trh doplňků stravy je plný nekvalitních a málo účinných produktů, říká David Buchta z Primulus Group
David Buchta ze společnosti PRIMULUS Group

Trh doplňků stravy je plný nekvalitních a málo účinných produktů, říká David Buchta z Primulus Group

5. 9. 2021

Štěstí s nápadem jsou jedny z nejdůležitějších věcí v začátcích i během podnikání. Bez dobrého nápadu, který přijde v ten pravý čas, se málokterému podnikateli podaří prorazit přeplněným podnikatelským rybníkem.

A co je důležité mít na paměti? Systematičnost, vizi a udržování si notné dávky trpělivosti. Na základě těchto pravidel se ve firmě PRIMULUS Group řídili a z nepatrného start-upu se stala dobře fungující firma připravena na postupný růst. O jejich příběhu a novinkách jsme si povídali s jedním ze zakladatelů, Davidem Buchtou.

Co vás vedlo k vytvoření vlastních doplňků stravy?

Na začátku byl produkt PRIMULUS, který vznikl z vlastní potřeby. Jako příznivci sportu a muži po třicítce jsme hledali vhodný doplněk stravy na podporu testosteronu, který právě po 30. roce začíná u mužů přirozeně klesat. Bohužel jsme v Česku nenašli žádný produkt, který by se svým složením blížil ideálu a obsahoval by většinu ověřených látek na přirozenou podporu testosteronu. Díky tomu, že jsme tvořili pro založení startupu v oblasti doplňků stravy optimální tým, marketingový specialista (David Buchta), chemický inženýr (Ing. Jan Klusák), ekonom (Ing. Martin Lukáš), rozhodli jsme se vytvořit vlastní produkt a nabídnout ho na domácí trh.

Jak dlouho vám vývoj produktu trval a co bylo nejtěžší?

Vývoj trval okolo půl roku, a pokud si dobře vzpomínám, žádné velké problémy nenastaly. Na suroviny jsme vybírali dodavatele a distributory z Německa, či Švýcarska, kde je komunikace a spolupráce vždy na maximální úrovni a vše probíhalo dle domluvy. Legislativu jsme měli důkladně nastudovanou, a tudíž i samotné schválení produktu proběhlo bez problému.

Kde je možné Vaše produkty zakoupit? Pouze online nebo i v lékárnách?

V současné době má každý doplněk stravy svůj vlastní prezentační web, kde je možnost produkt zakoupit. V kamenných lékárnách prozatím nejsme a ani to neplánujeme. Nicméně jednáme s největšími hráči v rámci lékárenského e-commerce (Dr. Max.cz, Pilulka.cz, Benu.cz) a od roku 2021 bychom měli být i v jejich nabídce e-shopu.

Věnujete se v současné době i něčemu dalšímu?

V současné době kromě produktu PRIMULUS prodáváme i další dva produkty ze segmentu doplňků stravy, produkt KLOUBUS pro zdravé klouby a FEMINUS určený pro ženy. Také expandujeme do zahraničí a od letošního roku jsme spustili novou divizi kosmetiky. Začali jsme zaměřením na pánskou kosmetiku, kdy jsme nejenom uvedli na trh náš vlastní brand, ale také nabízíme zakázkovou výrobu kosmetiky v malých šaržích.

Pro koho je zakázková výroba určená?

V současné době oslovujeme především barbershopy, pro které je možnost vlastní řady kosmetiky pod jejich brandem zajímavá. Díky tomu, že výroba a vývoj probíhá pod naší střechou, mohou si tak vyrobit produkty přesně podle jejich představ a odlišit se tak od konkurence.

Jak si Vaše firma vede v číslech?

Od začátku projektu v květnu 2015 jsme prodali přes 100 000 kusů doplňků stravy. Daří se nám celoročně růst o desítky procent. Rok 2020 budeme končit s obratem přes 25 mil. korun a po dobu dalších 5 let plánujeme meziroční růst okolo 25 %. Rozvoj chceme zajistit nejen zvýšením prodejů našich současných produktů, ale také uvedením nových doplňků stravy na trh a rozšířením divize kosmetiky. Zejména v rámci zakázkové výroby vidíme velký potenciál, a to nejen ze strany barbershopů. Díky tomu, že se zaměřujeme na ruční výroby v malých šaržích, můžeme nabídnout zajímavé možnosti i malým firmám nebo jednotlivcům, kteří by rádi uvedli vlastní kosmetické produkty na trh.

V čem je specifické podnikání s doplňky stravy tohoto typu?

U doplňků stravy, v případě online prodeje, je hodně obstrukcí ze strany provozovatelů reklamy. Na to jsme bohužel nebyli připraveni a hodně plánovaných marketingových kanálů jsme nemohli naplno využít. Po nějaké době jsme ale našli cestu, jak se k našim zákazníkům dostat a produkt jim představit. Mezi další specifika patří určitě přístup některých lidí, kteří čekají od produktu mnohdy nereálné výsledky a nejlépe ihned, po týdnu užívání. To ale není v případě doplňků stravy možné. Výsledky jdou zaznamenat nejdříve po dvou týdnech až dvou měsících. Naštěstí tato skupina lidí je velmi malá a v porovnání se spokojenými zákazníky se jedná o mizivé procento.

Jaký je podle vás v současnosti stav na trhu, co chcete změnit a jaké jsou vaše vzory a inspirace?

Trh doplňků stravy je stále plný nekvalitních produktů, které mají minimální složení a jsou téměř neúčinné. I díky tomu je pro zákazníky často překvapení, jak na ně mohou naše produkty účinkovat. Už ale vidíme trendy nových firem, které si samy nechávají vyrábět kvalitní doplňky stravy s bohatým složením a snaží se o přímý prodej.

Setkali jste se za dobu podnikání s nějakými obtížemi? Jak jste je řešili?

Problémy se vyskytují téměř každý den. To je ale u podnikání normální. Důležité ale je, aby se žádné problémy nedotkly přímo zákazníků a jejich zkušeností s produkty. Nejlepším řešením na problémy je jednak se připravit, že nikdy neskončí, a hlavně se obklopit kvalitním týmem lidí, kdy každý člen týmu dokáže pracovat zodpovědně a samostatně.

Máte nějakou radu pro začínající podnikatele?

Toto téma je velmi individuální. Za sebe mohu doporučit nebát se delegovat práci a naučit se ji efektivně organizovat. Často vidím začínající podnikatele, kteří pracují i 16 hodin denně, jsou ve stresu a snaží se dělat všechno sami. Přitom velkou část činností by mohli delegovat a místo toho by měli čas na to nejdůležitější, a to je přemýšlet nad tím, jak podnikání rozvíjet a optimalizovat.

Na co jste ve smyslu práce hrdý?

Určitě na náš tým. Podařilo se nám během pár let spojit dohromady skupinu pracovitých a zodpovědných lidí, s kterými je radost každý den pracovat.

Hraje svou úlohu při podnikání náhoda a štěstí?

Bez nich se neobejdete. S nápadem jsme přišli v pravou chvíli, kdy všem podmínky vyhovovaly. Nicméně samotné přežití firmy už náhoda není. Od začátku jsme postupovali systematicky, plánovitě a velmi trpělivě jsme za pomocí levných forem online marketingu dokázali získat první stálé zákazníky. Ověřili jsme si udržitelnost projektu, a poté jsme postupně začali investovat více času a peněz do postupného rozvoje a růstu firmy.

Kdy vyjde podnikatelský záměr? Kam za podnikatelskými příležitostmi? Dá se opisovat od úspěšných vzorů?

Podnikatelský záměr dle mého názoru přichází nečekaně a neplánovaně. Vždy je dobré vycházet z osobní zkušenosti a z toho, co nám na trhu chybí a kde vidíme „bolavá místa“. To je také případ většiny úspěšných startupů. Opisování od úspěšných vzorů je komplikované a za sebe bych to nedoporučoval. Pokud se chcete inspirovat, určitě je dobré studovat úspěšné firmy a podnikatele, ale vždy ve větším počtu, a ne pouze jeden případ. Tehdy totiž může jít o to, že vám podnikatel dává svá výherní čísla z loterie, která vám ale výhru nepřinesou. Každý úspěch v podnikání se skládá z hodně drobných nuancí, které se nedají replikovat. A samozřejmě je s úspěchem spojena i určitá dávka štěstí.

Jak se současný stav promítá do vašeho podnikání (koronavirus)?

Vzhledem k tomu, že se pohybujeme v oblasti e-commerce a zdraví, současná situace nás neovlivnila. Jediný propad jsme zaznamenali v březnu ihned po vyhlášení nouzového stavu, kdy se po dobu 14 dní tržby propadly v řádech desítek procent. Není se čemu divit, každý se bál a nebylo jasné, co se bude dít. Po dvou týdnech se ale situace v rámci prodejů vrátila do normálního stavu a od té doby k žádnému výkyvu nedošlo.

bylinky léky zdraví
Hodnocení:
(5 b. / 1 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 43. týden

Tento týden se budeme ve vědomostním kvízu věnovat památkám kulturního světového dědictví zapsaných na seznam UNESCO.