Česko má čtvrtou nejhustší síť hypermarketů v Evropě – na milion obyvatel připadá už 26 těchto velkoplošných prodejen. Nejvyšší ukazatel má Švédsko, kde je na milion lidí 28 hypermarketů. Naopak v Polsku jich je osm a v Turecku či Nizozemsku pouze tři. Vyplývá to z analýzy společnosti The Nielsen Company.
„V Česku je vysoká penetrace hypermarketů. Existuje ale určitý prostor pro otevírání dalších supermarketů nebo diskontů,“ komentoval údaje Lubomír Mechura z Nielsen Czech Republic.
Síť hypermarketů pokryla už většinu území republiky a v jejich spádové oblasti žije podle údajů společnosti Incoma GfK takřka 90 procent české populace. Expanze hypermarketů proto v posledních letech zpomalila a obchodní řetězce tyto velkoplošné prodejny stavějí ve stále menších městech.
Počet supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen se předloni podle údajů Incoma GfK zvýšil z 1339 v roce 2009 na 1386. Supermarkety na konci loňského roku jako hlavní nákupní místo potravin uvedlo 18 procent českých domácností, obliba hypermarketů se loni zvýšila na 44 procent ze 43 procent v závěru roku 2010.
„Celkově české domácnosti stále nejraději nakupují potraviny ve velkých hypermarketech, výrazný nárůst ovšem v loňském roce zaznamenaly i o něco menší supermarkety. Lidé do nich mají blíže, a mohou tak pružněji reagovat na speciální cenové nabídky nebo nakupovat jen to zboží, které právě potřebují,“ dodal Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK.