Omezení sociálních kontaktů vede také k neporozumění okolního světa.
To vše nahrává podvodníkům, kteří navíc spoléhají, že senior v radosti z kontaktu, byť telefonického, svého příbuzného hůře pozná po hlase a že mu bude chtít okamžitě pomoci, aniž by si ověřil sdělené informace. Jedním z typických příkladů podvodů na seniorech je "Legenda VNUK".
Jen v loňském roce se pachatelé pokusili seniory připravit o téměř 48 milionů korun, přičemž legendu „vnuka“ využili v 36 případech. Do konce letošního září policisté evidují již téměř padesát těchto případů.
Scénář podvodu je stále stejný a jednoduchý. Podvodníci používají výmluvu na rodinného příslušníka, nejčastěji vnuka. Senior je často hovorem natolik překvapen, že sám prozradí skutečné jméno svého vnuka, čímž pachateli „usnadňuje práci“. Většinou k tomu postačí pár vět typu: „ Haló, kdo volá?“. „To jsem já, dědo, ale špatně tě slyším“. Následuje odpověď seniora:“ To jsi ty Zdeňku?“. A nevyžádaná komunikace, která může mít pro seniora nedozírné následky, je zahájena. Následuje smyšlený příběh pachatele, že je v nouzi, měl nehodu, musí do nemocnice, nebo že je u advokáta a nutně potřebuje finanční pomoc.
Údajný vnuk se samozřejmě z určitých důvodů nemůže osobně dostavit na místo, aby si peníze vyzvedl, proto posílá svého „kamaráda“, který na místo přijede vozidlem taxi. Nezřídka se stává, že tento „kamarád“ následně předává peníze ještě přes dalšího prostředníka s cílem znesnadnění případné identifikace. Bohužel není výjimkou, že důvěřivý senior v obavě o svého příbuzného peníze cizímu člověku předá.
Při páchání tohoto druhu trestné činnosti došlo v poslední době k výrazné změně v chování pachatelů. Své potenciální oběti začali kontaktovat také v noční dobu, v týdnu i o víkendech, přičemž vyžadují vydání finanční hotovosti rovněž v jakoukoliv dobu.
Jak se chovat, abychom se nestali obětí podvodníků, kteří se snaží získat náš majetek?
Stačí dodržet několik základních pravidel:
- Volajícího oslovte jiným jménem. Když se Váš vnuk ve skutečnosti jmenuje Petr, zkuste jiné oslovení. Pokud komunikující osoba nezareaguje a pokračuje v hovoru, může se jednat právě o podvodníka.
- Po ukončení hovoru zavolejte svému skutečnému vnukovi a ověřte si, zda Vám opravdu volal a vyžadoval pomoc. Volejte však na číslo, které na něho máte uložené, ne na to, ze kterého Vám bylo voláno.
- Pokud si domluvíte předání peněz, ihned o tom informujte Policii České republiky na tísňové lince 158. Je veliká pravděpodobnost zadržení pachatele při předání peněz ze strany kriminalistů.
- Nikdy nepředávejte peníze cizím osobám.
- V neposlední řadě neváhejte oznámit Policii České republiky, že vás někdo připravil podvodným jednáním o peníze. Není důvod se za to stydět. Podvodníci jsou velmi přesvědčiví a rozhodně nejste jediní, kdo jejich klamání podlehl.
Zdroj: Policie České republiky