Manažer kvality potravin Petr Baudyš: Umění je nabídnout kvalitní výrobek za přijatelnou cenu
Manažer kvality potravin Petr Baudyš. FOTO: Poskytnuto společností Penny Market

Manažer kvality potravin Petr Baudyš: Umění je nabídnout kvalitní výrobek za přijatelnou cenu

11. 5. 2022

Třicet let se věnuje kvalitě potravin. Svou práci bere jako koníčka. „Rád zkouším a objevuji nové věci a nové výrobky,“ říká Petr Baudyš z řetězce Penny, který získal ocenění Manažer kvality roku 2021.

Co pro vás osobně toto ocenění znamená?
Rád pracuji s lidmi a předávám jim nabyté zkušenosti. Pro mne tedy toto ocenění znamená, že práce celého týmu je vidět, a že ji děláme dobře. Jdeme svou cestou, pracujeme trochu jinak než konkurence. Pro jiná oddělení je důležitý obrat a marže, pro nás je ale důležitá kvalita. Diskont je totiž o kvalitě. Nabízí jednoduchá řešení a kvalitní výrobky úměrně ceně. Definic kvality je přitom řada. Osobně chápu tento pojem daleko hlouběji než jen kvalitu výrobku samotného, vnímám jí komplexně z různých úhlů pohledu. Pro mě je kvalita, když je spokojený zákazník. Je to velmi široce pojato, ale nezáleží jen na ceně, za kterou si zákazník produkt koupí. Jde o to, aby mu chutnal a byl spokojený. Kvalitu definuje trh, respektive zákazník. Když bude zákazník výrobek kupovat, tak my ho budeme prodávat. Když ho budeme prodávat, tak ho výrobce bude dodávat.

Jak konkrétně vypadá práce takto oceněného manažera v řetězci Penny?
Je to velmi různorodá práce. Zajišťovat kvalitu v Penny neznamená starat se pouze o výrobek, ale i o jeho dodavatele, uskladnění výrobku v našich skladech a v neposlední řadě jeho prodej na našich prodejnách. Jde o nastavování, kontrolu a dodržování kvality v celém procesu od dodavatele až po spokojeného zákazníka. Požadavky na čistotu a hygienu prodejen i našich skladů zajišťujeme pomocí ISO certifikace prodejen a IFS certifikace našich skladů. Zákazník od nás očekává nejen bezpečný a chutný výrobek, ale i hezký obal, který musí splňovat požadavky na značení. Posledních několik let řešíme i udržitelnost v rámci celého řetězce, snižování spotřeby energie, obalů, spolupráci s neziskovými organizacemi, CSR aktivity, a další aktivity naší společnosti.

Kvalitě potravin se věnujete už zhruba 30 let. Dá se porovnat kvalita potravinových produktů dnes například s rokem 1990?
Za těch 30 let jsme ušli pořádný kus cesty. Došlo k zásadnímu rozvoji surovin pro výrobu potravin, a tím i k rozšíření nabídky sortimentu, zlepšení dostupnosti potravin, zlepšování technologie výroby, která je dnes mnohem šetrnější k výrobkům i životnímu prostředí. Před rokem 1990 byla daleko užší nabídka produktů. Nedá se říci, že by tehdy byly výrobky nekvalitní, ale zákazník měl velmi omezený výběr. V dnešní době už, zjednodušeně řečeno, nemusíte stát frontu na banány, a nabídka je srovnatelná s většinou zemí EU.

Zejména starší lidé mnohdy poukazují na to, že dříve byly potraviny kvalitnější. Vzpomínají často na máslo, mléko, sýry, které byly podle nich před rokem 1989 kvalitnější. Jak se na to díváte?
Před rokem 1989 existovaly státní normy, které výrobky musely splňovat. Dnes máme základní požadavky na určité komodity potravin, například masné a mléčné výrobky, dané vyhláškami a ty musí splňovat i současné výrobky. Kvalita je ovšem dnes dána i očekáváním zákazníka, a ta očekávání za poslední roky výrazně stoupla, i proto současné produkty velice často převyšují základní parametry dané vyhláškou. V minulosti tady byla jakási střední kvalita a výrazně omezený sortiment. V současné době existují na trhu výrobky velmi kvalitní, středně kvalitní a méně kvalitní. Pro zákazníka je někdy těžké a nesnadné se v tom množství orientovat.

Lidé na jedné straně vyžadují kvalitu, ale na druhé straně chtějí zboží za co nejnižší ceny. Je právě poměr kvalita/cena to, co musíte v Penny sledovat?
Při naší práci sledujeme nejen kvalitu konkurenčních výrobků, ale musíme samozřejmě sledovat i ceny, které jsou pro zákazníka stejně důležité. Sledování poměru ceny a kvality je to hlavní, co na oddělení kvality děláme. Není to zase tak obtížné vyrobit kvalitní a drahý výrobek, ale je umění nabídnout kvalitní výrobek za přijatelnou cenu. A to zákazníka, zejména v dnešní době, zajímá nejvíc.

Mohou mít dnes vůbec zákazníci jistotu, že za své peníze dostanou opravdu slibovanou kvalitu?
Ano, myslím si, že zákazník za své peníze dostane slíbenou kvalitu. V České republice máme opravdu propracovaný fungující systém kontrol a dohledu ze strany státních kontrolních orgánů, který případně odhalí špatný výrobek a informují veřejnost. Bezpečnost potravin je u nás v rámci EU hodnocena velmi vysoko. Vyhnuli jsme se řadě potravinám skandálům jako byly například dioxiny v potravinách v Belgii nebo falšování potravin ve Velké Británii. Musíme si ale zvyknout, že obecně je kvalita záležitostí a otázkou trhu samotného.

V oblasti prodeje potravin v České republice je poměrně vysoká konkurence. Jak je těžké udržovat vysokou kvalitu a zároveň držet krok s konkurencí?
Na jedné straně držíme krok s konkurencí, ale současně budujeme i vlastní privátní značky s vlastním příběhem. V nich chceme našim zákazníkům nabídnout to nejlepší nehledě na konkurenci. Vyvinuli jsme vlastní nástroje a mechanismy, které nám pomáhají s testováním našich výrobků, a tím držet krok s konkurencí nebo dokonce být o krok před ní.

Často diskutovaným problémem je také rozdíl v kvalitě potravin prodávaných v tuzemských a zahraničních řetězcích, kdy i nejrůznější testy odhalily rozdíly právě v kvalitě, především mléčných a masných výrobků…
Rozhodně to není tak dramatické, jak se to někdy podává. Výrobek je vyvíjen vždy pro určitý trh tak, aby odpovídal dané chuti zákazníků. Ne vždy je cílem mírně odlišného složení výrobku ušetřit, ale jde pouze o to, vyhovět chuti zákazníka. Dělá se u nás řada nezávislých testů kvality, dělají je například D-test, mfDNES nebo BLESK, což je jenom dobře, protože čím více informací zákazník má, tím lépe se bude orientovat, a tím více svým chováním nás bude nutit k vyšší kvalitě za přijatelné ceny.

Jak si stojí vaši čeští dodavatelé v porovnání s těmi zahraničními. Obstojí čeští farmáři v konkurenci se zahraničím?
Čeští farmáři patří v kvalitě svých produktů mezi světovou špičku, což dokazují i výsledky nejrůznějších soutěží, od vína až po masné výrobky. Většina českých dodavatelů prochází skutečně náročnými audity mezinárodně uznávaných certifikací stejně tak jako zahraniční dodavatelé.   

Jaké jsou vaše cíle v oblasti kvality pro letošní rok?
Hlavním cílem je i nadále rozvíjet kvalitu našich výrobků a dopřát tak naším zákazníkům to nejlepší za rozumné ceny. Dále je to další budování velmi silného týmu v rámci našeho oddělení z pohledu zajištění udržitelnosti oblasti kvality v tak náročném prostředí, jakým mezinárodní obchodní řetězec bezesporu je.

nákupy potraviny rozhovor
Hodnocení:
(5.3 b. / 3 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.