Svět reklam první republiky - I
Všechny fotografie: z archivu autora

Svět reklam první republiky - I

20. 8. 2022

Reklama. U některých lidí toto slovo vyvolává převážně negativní reakce. Protože čím je reklama agresivnější a vlezlejší, tím víc lidi odpuzuje.

Jenže – nedá se to takhle zobecnit. Některá reklama působí skutečně vstřícně a člověka může nabudit a přinutit ho k činu, tedy ke koupi onoho nabízeného produktu.

Vždy je zaměřena přímo na spotřebitelskou veřejnost. Reklama určuje ceny a usnadňuje rozhodování zákazníka. A hlavně informuje. A tak berme raději tu její pozitivní vlastnost.

Nehodlám zde probírat jednotlivé reklamní atributy – reklamu v časopisech a novinách, reklamu televizní, internetovou, plakátovou, reklamní spoty v kinech, reklamu podprahovou a tak dále. Reklama ovšem není výdobytkem moderní doby, objevovala se v různých médiích už v 19. století. A hodně vypovídá i o stavu a úrovni společnosti.

V tomto, a v dalších článcích, se nechci zabývat reklamou současnou. Tu známe všichni. A každý si k ní vytvořil svůj osobitý vztah. Chci se raději vrátit o mnoho let zpátky, až do doby československé první republiky. Díky otci, který sbíral kde co, od písniček, reklamních prospektů, knih, starých map, dávných rodinných dokumentů atd., jsem zdědil docela slušný archiv. A proto vám zde, a rád, v několika článcích nabídnu něco málo z prvorepublikových reklamních aktivit. A je to také malá přehlídka několika úspěšných předválečných firem.

 * * *

Fy. Dušek, výroba a prodej zbraní. Opočno. Po znárodnění v roce 1948 tuto velmi úspěšnou firmu ráda převzala Zbrojovka Brno.

Tento podnikatel nenechával nic náhodě. Sortiment měl obdivuhodný, 30 položek střelných zbraní – ručnice, kulovnice, vzduchovky, browningy a revolvery. A s krásným designem.  A k tomu až neuvěřitelné množství ostatního příslušenství, souvisejícího se zbraněmi. Střelivo, lovecké potřeby, pouzdra, hole, vábničky, železa a mnoho dalšího.

Položky do 100,- Kč bylo nutné platit hotově, nad tuto částku dával splátky, po předchozím ověření majetkového dotazníku kupujícího. A k tomu příslušný servis a opravna. Dokonalý marketink.

Fy. Popper, Empo Čakovice. Výroba rádií.

Reklamní prospekt na 3+1 lampový superhet – rádio Tribun. Cena 1690,- Kč se zdá být poměrně vysoká. Technické podrobnosti jsou na přiloženém letáku. Nechť to posoudí odborníci. Já takový odborník nejsem. Ale mívali jsme kdysi velmi staré rádio, ještě z dob první republiky, a bylo velice kvalitní.

 

  

Prodejna kočárků „Batole“, Jindřišská 8, Praha.

Citace z letáku: „Náročné maminky kupují kočárky u nás. Máme to nejlepší, co bylo kdy v tomto oboru vyrobeno.“ Dá se vůbec tomuto vábení odolat? No, nekup to! Ceník bohužel chybí.

Kaisrovy 3 jedlové prsní karamely.

A podívejme se! Tato firma dnes skutečně existuje. A vyrábí množství potravinářských produktů, včetně oněch prsních karamel, na které má dnešní majitel ing. Michal Pomahač od roku 2013 ochrannou známku. Ale nápoj Goal v seznamu dnešních výrobků není. Škoda.

 GOAL – perlící nápoj pro mladé i staré. 0,40 haléřů. Osvěží a posílí. To se děje pochopitelně i dnes, ale spíše u té mladší generace, která často třímá v rukou nějaký posilující nápoj. Hlavně Coca Colu. Leták je zajímavě koncipován. Na přední straně je napsáno – zadní stranu nečtěte! Což přímo svádí si tu zadní stranu určitě přečíst. A ejhle! Je tam reklama na Kaisrovy prsní karamely značky „Sestra“. A ještě něco pro pobavení. Obávám se ale, že dnes by slovo „černoch“ těžko v reklamě prošlo.

Velkoobchod semeny,  B. a V. Jičínský, Pardubice.  

I tato firma má dnes zřejmě pokračování. Na webu jsem kupodivu objevil současnou firmu, vedenou Janem Jičínským, květinářství, Pardubice. Zřejmě rodinná kontinuita. To je příjemné zjištění.

Fy. F. Vaněk, Praha

„Vaňkův dětský zásyp „Hauty“ jest nejlepší“. Psáno na balení. Inu, proč ne? A drobným písmem je dole poznámka: Lékaři a porodní asistentky se o „Hauty“ přípravcích vyslovují co nejpochvalněji. Je pochopitelně nutné se opřít o nějakou známou autoritu. Úplně dole je proto psáno: „Používá se dlouhá léta v  Zemské porodnici v  Praze“. A je to potvrzeno! Proto musí být zásyp Hauty nejlepší!

 

 Fy. A.-G. vorm. Seidel & Naumann, Dresden.

Českým prodejcem přístrojů této německé firmy byl Stanislav Dědina se sídlem na pražském Václavském náměstí 67.

Hlavním výrobním sortimentem firmy Naumann byly šicí stroje. Na šlapání i na elektrický pohon. Na webu jsem objevil v bazarové nabídce i jejich reklamní prospekty z konce 19. století. Níže uvedené prospekty z mého archivu jsou novější.

Černobílé prospekty na křídovém papíře jsou perfektní. Svým provedením i obsahem. Velmi podrobně popisují nejen možnosti šicích strojů třídy 60, 60B, 25,125,225 atd., ale i jejich jednotlivé části, vše na kvalitních fotografiích. Ovšem, co znamenají ony třídy, to netuším. Možná jsou ještě další třídy, ale na prospektech jsou uvedena jen tato čísla. Odborníci to budou určitě vědět. Nic to ale nemění na mém obdivu k těmto prospektům.

Pro informaci pár titulků na prospektech:

Přednosti Gleasonových koleček – převádění hnací síly.

Chapač nejvyšší výkonnosti.

Přehledná stupnice pro steh cikcak.

Napínač vrchní niti se stupnicí.

Šití oblých tvarů.

Zařízení na dírkové vyšívání.

A mnoho dalších informací. Nejsem pochopitelně odborník, ale prospekty na mne udělaly velmi dobrý dojem. Bohužel, chybí ceník.

Velmi originální je ovšem následující reklama. Je z tvůrčí dílny Františka Trefného a jeho firmy Hydiko. Firma měla sídlo v Praze II, Spálená 34.

František Trefný si v roce 1927, jako třiceti pětiletý otevřel prodejnu hygienických potřeb, kosmetických a antikoncepčních prostředků, posilovacích preparátů a erotických pomůcek s názvem Dům moderní hygieny Hydiko. Souběžně s tímto prodejem rozvíjel i nakladatelství reklamních brožur, zdravovědných návodů, příruček pohlavní hygieny a erotik. Ovšem, bez nakladatelské koncese. Kvůli svému silnému sklonu k erotice a erotické literatuře byl stihán i policií.

Přejděme ale k avízované reklamě. K většímu pochopení opět citace:

Na první straně je velký titulek – „MUSÍM vám to říci … “

Uvnitř text pokračuje:

„ že miluji les, tu zelenou pohádku, ten jeho božský klid. LES … Při tom slově cítím v sobě touhu utéci od svého všedního života, utéci někam – někam daleko od lidí, abych byl sám, docela sám … sednout si na pařez, nebo skrýt se v mlází, dát si hlavu na mech a ssát ze země všechnu tu omamnou vůni …“

To povídání je hodně dlouhé, srdceryvné a až dojemné a hlavně silně přeslazené. No, a v závěru to vrcholí:

„Proč se ochuzujete o poesii svého života? Vždyť můžete Energolem získat opět tu svěžest mladých let. Energol je chlebem vašich nervů.“

A závěr:

„Miluji les. Ano, MUSIL jsem to říci právě vám!“

Jaký komerční efekt měl tento podbízivý reklamní výlev, mi není známo. Ale, jak vidno, v reklamě je možné vše. Tady jsem, ovšem, skeptický.

 

Pokračování příště

 

 

historie vzpomínky
Hodnocení:
(4.9 b. / 22 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 46. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?