Co všechno se ve vašich seminářích vaši „žáci“ naučí?
Z našich služeb je nejvíce poptáván čtyřhodinový seminář, který má za cíl účastníky motivovat k tomu, že mohou sami správně a bezpečně ovládat např. chytrý telefon a sami se ho učit prozkoumávat. Naši lektoři mají osnovu, podle které semináře vedou, ale hlavně se soustředíme na to, aby účastníci semináře pochopili, jak sami mohou zařízení ovládat, jak se pohybovat a učit se v daných službách např. sms, kontakty, internetový prohlížeč, mapy a další služby. Další výhodou seminářů je, že si účastníci přinesou vlastní zařízení a neučí se na nějakém cizím.
Předpokládám, že učíte spíše starší seniory, tedy že „čerství“ penzisté už s chytrými mobily pracovat umí…
Učíme hlavně aktivní seniory, kteří mají zájem se vzdělávat v oblasti nových technologií nebo potřebují pomoc s nějakým individuálním dotazem. Na věku nezáleží, na semináře chodí 60letí i 90letí senioři a např. 60letý senior má mnohdy méně zkušeností než 90letý. V roce 2015 jsme učili ovládání levého a pravého tlačítka myši na počítačích. Dnes je větší zájem o vzdělávání na chytrý telefon a tablet a také o individuální poradenství.
V roce 2021 vaše organizace rozjela nový projekt s názvem Digisen, který finančně podpořil Nadační fond Veolia. V čem projekt spočívá, co je jeho cílem?
Projekt DigiSen, nyní pod názvem Moudrá Síť, má za cíl vytvořit webovou službu, která umožní seniorům jednoduše zadat svůj dotaz z oblasti používání nových technologií a služeb a na základě toho se jim v místě jejich bydliště ozve digitální asistent. Resp. každý senior bude mít svého osobního digitálního asistenta v místě bydliště. Díky spolupráci s Česko.Digital už probíhá návrh služby a na začátku roku 2023 bychom chtěli projekt spustit ve vybraných okresech.
Chápu to tedy dobře, že propojujete mladé ajťáky a seniory po celé republice?
Ano, hledáme dobrovolníky z řad žáků a studentů, kteří mají chuť pomáhat seniorům s používáním jejich zařízení a postupně je zapojujeme do projektu. Projekt cíli i na mezigenerační propojení, kdy mladí lidé, kteří přirozeně ovládají nové technologie, pomohou starším lidem, kteří jim předají své životní zkušenosti. Velký přínos pro mladé je v tom, že se naučí komunikačním dovednostem, trpělivosti, odpovědnosti a hledání variant, jak danou problematiku správně vysvětlit. Další zlepšení vidíme ve snížení pocitu osamělosti nejen seniorů, ale dnes i mladých lidí ve věku od 16 do 24 let.
Když potřebuje pomoc například senior z malé jihomoravské vesničky, jak konkrétně si bude moci vyhledat vaši pomoc, tedy svého digitálního asistenta?
Nyní je to přes spolupráci s místními spolky, knihovnami a obcemi, takže sledovat např. jejich nástěnky, webové stránky nebo facebook nebo nám mohou napsat na email seminar@moudrasovicka.cz. V rámci projektu Moudrá Síť poté bude moci senior zadat dotaz přímo v rámci služby a ozve se mu digitální asistent. Služba je ale ještě v režimu vývoje.
S čím vším budou digitální asistenti seniorům pomáhat?
Se všemi dotazy, které jsou z oblasti nových technologií a služeb. Ať se jedná o základní nastavení chytrého telefonu, instalaci operačního systému, připojení tiskárny, práce s emailem, Whatsappem nebo třeba chytrou televizí. Dnes se začínají řešit i asistivní technologie a téma neformální péče pro seniory, takže zde bude digitální asistent připraven pomoci.
Kolik služby digitálních asistentů budou seniory stát?
V rámci projektu Moudrá Síť budeme pracovat s dobrovolníky, takže počítáme, že cena bude pro seniora zdarma.
Kdy chcete tyto služby spustit a jak je budete propagovat či komunikovat, aby se lidé o nich dozvěděli?
Nyní ve spolupráci s dobrovolníky z Česko.Digital pracujeme na pilotním návrhu vzhledu a funkcí, který by měl být hotov do konce listopad, poté by se mělo začít s vývojem služby a na jaře roku 2023 chceme spustit pilotní verzi ve vybraných okresech. Jsme rádi, že na spolupráci se podílí i Smíchovská průmyslová třetího věku. A hlavně velmi děkujeme za dlouhodobou podporu Nadačního fondu Veolia, který nám pomáhá nejen v poskytování seminářů pro seniory na téma Jak na chytrý telefon a tablet, ale také se společně věnujeme rozvoji dalších služeb např. Mobilního centra pro seniory (Mobilní učebny) a nyní projektu Moudrá Síť.
Senioři bývají často terčem nejrůznějších šmejdů, kteří se různými triky snaží vylákat z důvěřivých lidí peníze. Máte nějak ošetřeno, aby lidé nenaletěli nějakému falešnému ajťákovi?
Před vstupem digitálního asistenta do projektu Moudrá Síť budeme realizovat úvodní pohovor a následné proškolení, velká část spolupráce bude se školami, kde žáky a studenty dobře znají. Ve službě ještě počítáme s ověřením, kdy digitální asistent bude muset při příchodu k seniorovi sdělit základní informace a „heslo“, které bude domluveno předem, aby si senior ověřil, že se jedná o správnou osobu.