Toto téma je mi blízké a zajímá mě. Asi proto, že jsem profesí programátorka. Třeba i proto, že už jsem měla příležitost se setkat s produkty umělé inteligence i v praxi.
Umělá inteligence se netýká daleké budoucnosti. Už je tady mezi námi. A dá se očekávat, že bude využívána stále častěji a významně změní i způsob práce v některých oblastech. Pokud jste dočetli až sem, třeba si říkáte, že ve vašem věku se vás nějaká umělá inteligence netýká. Do jisté míry to může být pravda. Ale možná jste si mysleli něco podobného i před tŕiceti lety, když se k nám dostal poprvé internet. I tehdy si mnoho lidí zastávalo názor, že jich se to netýká. A dnes si neumíme život bez internetu skoro představit.
Jedním z produktů AI jsou tzv. chatboti. Co je to chatbot? Chatbot je počítačový program, který dokáže komunikovat s lidmi pomocí textového nebo hlasového rozhraní podobného chatu. Chatboti používají umělou inteligenci, strojové učení a zpracování přirozeného jazyka k tomu, aby dokázali porozumět požadavku, interpretovat ho a následně na něj adekvátně reagovat. Když jsem se náhodou dočetla, že mám možnost si jednoho nového chatbota od firmy OpenAI vyzkoušet a dokonce mohu komunikovat v českém jazyce, neváhala jsem. Na webové adrese https://chat.openai.com/chat jsem se zaregistrovala, přečetla jsem si pár upozornění a mohla jsem hned začít dávat otázky. První odpověď od chatbota vypadala takto:
Ocenila jsem, že chatbot pochopil “svatou lež”, jeho odpověď mě uspokojila. Jen skloňování slova lež v množném čísle mu dělalo trochu problémy.
Hledání konkrétních dopravních možností nebylo uspokojivé. Když jsem použila pro hledání spojení svou oblíbenou aplikaci idos, dala mi přesnou a mnohem lepší odpověď.
Asi nejlepší byl catbot u odpovědi na otázku ohledně mobilu vhodného pro fotografování. Jeho výběr jsem ocenila. Můžu na něj navázet a zjistit si možnosti na našem trhu a další podrobnosti.
Otázek a úkolů jsem chatbotovi dala mnohem více, hlavně abych si ověřila, jaké má limity a nedostatky. A udělala jsem si z toho závěr, že se na jeho odpovědi nedá stoprocentně spolehnout. Všechno je třeba si ještě dodatečně ověřit. Chatbot prostě někdy kecá. Zejména nezná českou realitu, nemá také úplně aktuální informace. Některé otázky ho vyvádějí dokonce z míry, že místo odpovědi začne psát nesmysly. Některým otázkám se zase velmi zdvořile brání. Nabyla jsem však dojmu, že výborně odpovídá na otázky třeba z historie nebo na technické či technologické otázky. A to může být v některých případech velmi zajímavé.
Druhou věcí, kterou jsem si vyzkoušela, je vytváření či spíše generování obrázků pomocí AI. S myšlenkou, že to se může někdy pisálkovi hodit, když potřebuje nějakým vhodným obrázkem doplnit svůj článek. Našla jsem několik webových adres, kde se dají pomocí AI generovat obrázky zdarma. Například fotobanka Shutterstock nabízí online generátor obrázků - viz https://www.shutterstock.com/generate. Nebo se můžete zaregistrovat třeba na www.pisalek.cz. Stačí, když popíšete, jak má obrázek vypadat a počkáte pár vteřin na jeho vytvoření. Výsledek si pak můžete rovnou stáhnout. Připojuji několik obrázků z mých prvních pokusů.
Generováno pomocí AI na www.pisalek.cz. Kytici pro mě namalovala AI docela hezkou, že?
Generováno pomoci AI na www.pisalek.cz. Zadání bylo: Starší manželský pár sedí u stolu a jí polévku.
Generováno pomocií AI na www.pisalek.cz. Zadání bylo: náměstí v Hradci Králové.
Generováno pomocí AI na www.pisalek.cz. Zadání námětu: robot a ptáci.
Můj dojem z generovaných obrázků je zatím trochu rozpačitý. Hodně záleží na tom, jak přesně obrázek popíšete a jakou techniku kresby či malby si vyberete. S tím si člověk může pohrát a pak se výsledky generování zlepšují. Obrázky však zatím mají jen jeden rozměr. Předpokládám, že do budoucna se bude generování obrázků stále zdokonalovat.
Byla jsem ráda, že jsem si tyto dvě věci mohla vyzkoušet. Není to dokonalé, ale v určitých situacích to bude využitelné. Technologický pokrok se určitě nezastaví. Současně si však uvědomuji, že některé nové technologie je možné zneužít, zvlášť v situaci, kdy neexistuje potřebná legislativa. Prostě každá věc má dvě stránky.
Pár podrobnější informací o umělé inteligenci pro zvídané:
Nejdříve teochu teorie. Umělá inteligence je velmi široký pojem. Označují se jím takové počitačové systémy, které by svou dokonalostí měly připomínat lidskou inteligenci. V rámci umělé inteligence existuje mnoho specializovaných disciplín. Umělou inteligenci lze využít v oblastech jako je například zpracování jazyka, rozpoznávání řeči i obrazu, vyhledávání a vyhodnocování informací. Třeba jste už měli možnost využít služby nějakého virtuálního asistenta či asistentky. Číhají na nás například v bankovních aplikacích (asistentka Kate z ČSOB), na iPadu (asistentka Siri), zákaznická podpora různých institucí nebo prostě aplikace “osobní asistent” v chytrém mobilu. Umělá inteligence se uplatňuje i v robotice. Roboti s AI mohou být programováni k řešení různých úkolů (např. robotická chirurgie) a provádění různých operací (výroba automobilů). AI se používá také pro tzv. obrazové rozpoznávání, které slouží k rozpoznávání objektů, tváří a dalších prvků v obrazech a videích. Existují například aplikace pro rozpoznávání tváří, diagnostika lékařských obrazů nebo samořiditelná auta.
V některých oblastech, jako je například výroba nebo průmyslová automatizace, AI již nahradila některé manuální práce. V budoucnu by AI mohla nahradit další profese, jako jsou například účetní, pokladní, obchodníci nebo řidiči, protože tyto profese často zahrnují rutinní úkoly, které mohou být snadno automatizovány. Dovedete si představit, že třeba přijdete na poštu a tam se setkáte pouze s inteligentním robotem? Avšak, nelze očekávat, že AI nahradí úplně všechny profese a práce, protože mnoho pracovních pozic vyžaduje lidské dovednosti, jako jsou kreativita, empatie nebo týmová spolupráce, které jsou stále mimo dosah AI. Z tohoto důvodu bude AI pravděpodobně spíše doplňkovou a podporující technologií v mnoha oblastech než jejich náhradou.