Češi chodí na pivo do hospod stále méně. Naopak stoupá jejich zájem o balené pivo, zejména o to v PET lahvích. Rostoucí oblibě se těší mixy piva a limonád, které loni představovaly již pět procent prodejů piva v tuzemských obchodech. Změny v chování pivařů způsobila hlavně ekonomická krize.
„Stále výrazným trendem je zvyšování domácí spotřeby na úkor chození do hospod a restaurací,“ řekl mluvčí tuzemské pivovarské dvojky společnosti Pivovary Staropramen Pavel Barvík.
Všude, Česko nevyjímaje, je balené pivo levnější než pivo točené. „Když si kupujete balené pivo, tak kupujete jen pivo, zatímco, když si koupíte pivo ze sudu, kupujete službu,“ zdůvodnil cenový rozdíl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Řada pivařů si z ekonomických důvodů koupí svůj oblíbený nápoj radši domů v láhvi, než aby za něj platila více v restauraci.
Inspirovány loňským úspěchem citronového pivního mixu Staropramen Cool Lemon začaly loni uvádět na trh nápoje vzniklé smícháním světlého piva a ovocné limonády další velké pivovary. Podle údajů výzkumné společnosti Nielsen dosáhl podíl pivních mixů prodávaných v maloobchodní síti pěti procent. „Do budoucna může tento podíl klidně stoupat,“ sdělil Veselý s tím, že například v Rakousku a Německu je podíl takzvaných radlerů na trhu kolem deseti procent. Podle něho stále trvá také růst tržního podílu piva v plastových lahvích. „Sice se zpomaluje, ale stále tady je,“ podotkl s tím, že v tomto druhu obalu se v Česku prodá již asi pět až šest procent piva.
Pivovarníci se shodují v tom, že ekonomická recese přiměla pivovary bojující o zákazníky k inovacím. „I loni tak došlo ke zpestření nabídky jak pro tradiční pivaře, tak pro nové spotřebitele piva,“ prohlásil Barvík. Velké pivovary se v poslední době snaží uvádět na trh různé pivní speciály. Inspirací jsou pro ně stále populárnější minipivovary s velmi pestrou nabídkou.
Produkce tuzemských producentů piva podle předběžného odhadu meziročně vzrostla asi o 1,5 procenta. Vývoz piva stoupl ještě výrazněji.