Tenhle německý inženýr byl podivuhodný muž. Vynálezce, ale i vizionář Rudolf Diesel získal před 120 lety, 23. února 1893, patent na vznětový motor. Jenže ještě hodně let trvalo, než dokázal postavit opravdu použitelnou pohonnou jednotku.
Po vzoru obyčejné hustilky
Nápad na motor účinnější než tehdy už běžný zážehový dostal Diesel na studiích. Myšlenku mu vnukla ještě na škole hustilka, kterou studenti používali jako jednoduchý pneumatický zapalovač. Prototyp ze srpna 1893 poháněl uhelný mour, až v další fázi se palivem stal petrolej. Exemplář z roku 1897 pak používal naftu či olej z burských ořechů.
Tepelnou energii využíval Dieslův motor z 26 procent, byl tedy dvakrát účinnější než nejlepší parní stroj té doby. Projektované účinnosti 73 procent ale ještě nikdo nedosáhl – dnešní motory zužitkují na pohyb přinejlepším polovinu tepla ze spalování. Na přelomu 19. a 20. století byly vznětové motory příliš velké a těžké a použití v automobilech bylo v nedohlednu. Díky nízké spotřebě se ale uplatnily na železnici i na moři.
Záhadné zmizení v moři
Diesel, který se narodil 18. března 1858 v silně nábožensky založené rodině, díky vynálezu příjemně zbohatl. Postupně nabyl přesvědčení, že svět čekají velké sociální změny. Přišel s teorií, jak by uspořádání společnosti mělo vypadat. Představoval si, že pomocí střádání drobných příspěvků by si mohli obyčejní lidé pořídit továrny či zemědělské podniky. Bez revoluce by se tak dosáhlo hospodářského a kulturního rozkvětu.
Vynálezcova utopická myšlenka ale nenašla moc příznivců a její autor zmizel za záhadných okolností v moři v předvečer první světové války, v noci z 29. na 30. září 1913.