Stále oblíbenější nakupování na internetu má svá úskalí. Česká obchodní inspekce zkontrolovala přes tisíc webových obchodů a u tří čtvrtin z nich zjistila nedostatky. Tím nejčastějším bylo používání nekalých praktik. Internetoví prodejci svým zákazníkům například neposkytli zákonem stanové informace nebo jim dali k dispozici jen částečné údaje o podmínkách uzavření kupní smlouvy. Častým prohřeškem bylo i špatné informování o podmínkách reklamace. Některé internetové obchody také nedodržují zákonem stanovenou třicetidenní lhůtu k vyřízení reklamace.
„Jak vyplývá z naší celoroční kontrolní akce, využívají tito i další obchodníci k vlastnímu obohacení často klamavých obchodních praktik nebo porušují zákonné povinnosti jiným způsobem,“ komentoval výsledky ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek s tím, že inspekce uložila 620 pokut v celkového hodnotě 2,33 milionu korun.
Inspekce spotřebitelům doporučuje, aby se vyvarovali neuvážených nákupů v neověřených nebo anonymních internetových obchodech, které lákají na podezřele nízké ceny. Lidé by si před uzavřením smlouvy měli důkladně pročíst obchodní podmínky a faktury zaplatit až po dodání zboží.
„Také by neměli podceňovat důležitost kontroly údajů o prodávajícím, neboť za e-mailovou adresou s koncovkou .cz se může ukrývat společnost se sídlem mimo země evropského společenství, od níž je vymáhání jakýchkoliv nároků nebo již samotné plnění uzavřené kupní smlouvy velmi problematické,“ dodala mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.
Řadu kontrol udělali inspektoři kvůli stížnostem spotřebitelů, kterých bylo celkem dva a půl tisíce. Kontroly potvrdily oprávněnost těchto podání v 18 procentech případů. Zákazníkům vadilo zejména nevrácení peněz při odstoupení od kupní smlouvy či neuznané reklamace. Inspektoři proto udělili 620 pokut, celkem za 2,33 milionu korun.
Útraty Čechů v internetových obchodech (bez započítání služeb) loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci vzrostly na rekordních 37 miliard korun, což je o čtyři miliardy více než v roce 2010. Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nejen obvykle nižší cena zboží, ale také pohodlí a úspora času.