Časy se mění. Kdo nenosí brýle, nemá v moderní společnosti co pohledávat. Ne, to není legrace, nýbrž realita (lépe řečeno móda), která se šíří světem. A nejvíc je to „vidět“ v kosmopolitním New Yorku. Tamní výzkumná agentura oznámila, že obrýlení lidé jsou v posledních pěti letech až dvojnásobně úspěšnější v práci než jejich „kolegové s ostrým zrakem“.
„Dospělo to tak daleko, že lidé bez vady zraku si objednávají u optiků brýle s nedioptrickými skly. Zkrátka jenom proto, aby si je mohli nasadit, když potřebují podepsat výhodný byznys. Anebo se třeba seznámit s novou partií,“ říká s nadsázkou šéfka agentury Jane Smithová.
Připouští, že jde o momentální módní záležitost. „Brýle jsou prostě nyní fantastický doplněk osobnosti. To, co dříve všichni vnímali jako handicap a čemu se mnozí smáli, je dnes přednost. Působí hluboce intelektuálně, a ten, kdo brýle dnes nemá, je v nevýhodě,“ zdůrazňuje Smithová.
A jak je tomu v Česku? Samozřejmě, zdaleka to necítíme tak vyhroceně jako v Americe, ale i tento trend do naší kotliny postupně dorazil.
„Lidé se za brýle, které musejí kvůli vadě zraku nosit, přestávají stydět. Výrobci hledají inovace a snaží se nabízet produkty, které na obličeji vypadají dobře. V oblibě jsou barevné a výrazné obruby,“ uvádí prezident Společenstva českých optiků a optometristů Beno Blachut.
Podle jeho slov je jedním z trendů individualizace brýlových čoček. Firmy, které brýle vyrábějí, se vracejí i do minulosti, například k 60. létům minulého století. Dopředu se posouvá také technologie zpracování.
Vizážistka Radana Jirků k tomu dodává: „Na brýlích, pokud je skutečně potřebujete, nešetřete. Dobře zvolené obroučky vám zlepší nejen ostrovid, ale hlavně sebevědomí. A souhlasím s tím, že je to výborný módní doplněk, který zvedne vaši osobnost.“