Celé tři pětiny návštěvníků českých regionů chtějí během dovolené poznat tradice navštívené oblasti. Největší zájem mají Češi na domácí dovolené o tradiční řemesla i výrobky (46 procent), lidovou architekturu (45 procent) a místní gastronomii (43 procent).
Například návštěvníci Šumavy měli největší zájem o místní gastronomii, o tradiční řemesla a výrobky (58 procent). Lidová architektura zaujala nejvíce v regionu Plzeňsko a Český les (71 procent). „Čeští restaurátoři přišli na to, co chtějí čeští turisté, a odstupují od světové kuchyně a vrací se k tradičním jídlům,“ říká Rostislav Vondruška, generální ředitel agentury CzechTourism, která provedla na přelomu roku průzkum mezi 25 tisíci turisty. „Od našich partnerů v terénu jsme zaznamenali poznatky, které poukazovaly na rostoucí zájem Čechů o tradiční prvky tuzemské dovolené.“
A podle čeho se Češi rozhodují, kam pojedou na dovolenou? Největší úspěch měla u lidí reklama a také doporučení blízkých a přátel.
Lidé si regiony, kam vyrážejí na dovolenou, spojují s historickými nebo pohádkovými postavami. „V Krkonoších a Podkrkonoší jednoznačně vede Krakonoš. Na Plzeňsku se pak "vytáhli" Chodové a Jan Sladký Kozina,“ uvádí zástupci agentury. K tahákům ovšem patřili i skuteční součastníci - například zpěvák Jarek Nohavica či olympionička Kateřina Neumannová.