Požádat v restauraci o vodu z kohoutku, kterou podnik nemá v nabídce, se nebojí 60 procent hostů. Další třetina hostů se sice zeptá, ale stydí se, nebo jim to je nepříjemné. Vyplývá to z průzkumu gastronomického průvodce Scuk.cz a společnosti Veolia Voda, která provozuje projekt Kohoutkova.cz.
Každý desátý host restaurace se tak na možnost dostat vodu z kohoutku raději nezeptá vůbec. Když hosté na vyžádání vodu z kohoutku nedostanou, většinou je to rozhořčí, ale v podniku zůstanou. Jen čtyři procenta lidí se v takovém případě rozhodnou z restaurace odejít.
Zhruba dvě třetiny hostů jsou za kohoutkovou vodu ochotni platit, ale jen symbolicky v rozmezí pěti až deseti korun. Třetina lidí by pak zaplatila jakoukoliv částku, která by byla nižší než cena vody balené. Zbývající zlomek hostů by za točenou vodu neplatil z principu vůbec nic.
Ochota platit je podle průzkumu podmíněna hezkým servírováním. Veolia nabízí restauracím zapojeným do projektu zdarma elegantní karafu ve tvaru kapky, kterou navrhnul designér Daniel Piršč. Designéři s rostoucí poptávkou po kohoutkové vodě navrhují i karafy určené do domácnosti.
"Čím dál více lidí dává přednost kohoutkové vodě před vodou balenou. Nejen proto, že je levnější, ale hlavně proto, že je ekologičtější. Designéři tomuto trendu vycházejí vstříc a navrhují karafy speciálně pro kohoutkovou vodu," řekla ákupčí designové nákupní galerie Bonami.cz Margaréta Janecová.
Tyto karafy jsou vizuálně atraktivní, mají dlouhou životnost a snadno se přenáší. Příkladem jsou tvarově čisté dánské karafy ReTap navržené speciálně pro vodu z kohoutku. Německá značka Drinkitnow zase nabízí karafy s časovou namísto mililitrovou stupnicí, která motivuje k pravidelnému pitnému režimu.
Designové nádoby na vodu ocení také návštěvy. Podle průzkumu nabídlo "obyčejnou" vodu doma svým hostům 44 procent lidí.