Na jedné z nejvýznamnějších turistických atrakcí jihovýchodní Moravy, tedy na Baťově kanále, roste v posledních letech zájem o vícedenní pobyty v hausbótech. Letos tomu ale zatím počasí moc nepřeje.
Místo vysedávání na zahrádkách výlety do okolí
„Obecně se dá říct, že ubylo školních výletů i firemních a skupinových akcí. Potěšitelná je ale vysoká obsazenost hausbótů i rozmach cykloturistiky. Lidé už netráví víkendy na zahrádkách a chalupách, ale na výletech do okolí. Cyklisté se Baťova kanálu drží a využívají i nabídky občerstvení,“ uvedl ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek s odkazem na oblíbenou cyklostezku podél Baťova kanálu.
Návštěvy jednodenních turistů ale momentálně kazí počasí, což se projevuje i na výpůjčkách menších lodí, například motorových člunů. „Mezi půjčovnami vládne solidní konkurence, menších plavidel nabízejí desítky. Zájem je ale zejména přes týden slabší,“ řekl Bártek. Lidé mohou využít také skupinových plaveb na jedné z pěti velkokapacitních lodí, které provozovatelé Baťova kanálu nabízejí.
Týden na hausbótu za 10 až 30 tisíc
Nejvíce však roste zájem o hausbóty, kterých je na vodní cestě kolem čtyř desítek. „Máme už jen několik posledních volných míst na nejdražším hausbótu,“ potvrdil provozovatel půjčovny lodí ve Spytihněvi na Zlínsku Michal Hampala. Loni několik dnů v obytných lodích na Baťově kanálu strávilo zhruba čtyři tisíce lidí. Hausbóty si obvykle pronajímají na půl týdne nebo na týden. Lodě jsou co do kvality i ceny na rozdílné úrovni, týdenní pronájem přijde na 10 až 30 tisíc korun, obsazenost je pod devadesáti procenty.
Na Baťově kanále vznikla nová přístaviště, ale i budovy se sprchami a sociálním zařízením. Zlepšila se také nabídka stravování. Pětina turistů se tak na kanál pravidelně vrací. „Bylo by jich více, ale potřebovali bychom, aby se kanál prodloužil do Kroměříže a do Hodonína. To by přilákalo další lidi,“ řekl Bártek. Loni Baťův kanál navštívilo 80 tisíc lidí, dosud nejvíce. Provozovatelé vodní cesty by letos rádi tento výsledek zopakovali.
Kanál vznikl ve 30. letech 20. století, především kvůli přepravě lignitu z Ratíškovic do Otrokovic. Vodní cesta, která částečně vede korytem řeky Moravy, je dlouhá 53 kilometrů.