Američané milují symboly – Sochu Svobody, Manhattan s mrakodrapy, palubovku s vysokánskými basketbalisty a neony ozářenou ulici s obrovskými limuzínami. A mezi nimi se blyští Chevrolet Corvette, nejsymboličtější auto ze všech.
První „vůz snů“ se narodil před 60 lety
Touha po rychlých automobilech, které sázejí především na emoce, design, silný motor a nezaměnitelné jízdní vlastnosti, se v Evropě zrodila už počátkem 50. let 20. století. Jeden legendární sportovní vůz se však v tuto dobu začal, jako odpověď na silnou evropskou konkurenci, vyrábět i za oceánem a dodnes se ho vyrobilo a prodalo přes 1,5 milionu exemplářů. „Vůz snů“ nebo také „sportovní vůz Ameriky“ Chevrolet Corvette spatřil světlo světa ve své první generaci před šedesáti lety, 30. června 1953.
Americké vozy poválečné éry se vyznačovaly velkým pohodlím a rozsáhlou výbavou, ale většinou také nudným designem a těžkopádnými jízdními vlastnostmi. Automobilka Chevrolet, která je součástí koncernu General Motors, se proto rozhodla pořádně zčeřit stojaté vody designu amerických automobilů a v pravý čas stvořila vůz, pojmenovaný po rychlé lodi – korvetě. A tohle auto se stalo symbolem svobodného životního stylu.
Žralok jako inspirace
První generace vozu Corvette označená C1 ovšem zase takovou díru do světa neudělala. Karoserie typu roadster sice vynikala elegantně dravým sportovním vzhledem, ale jízda s ní nebyla příliš oslňující a sporťák trpěl celou řadou neduhů. Měl třeba problémy s elektroinstalací nebo se stahovací střechu, do které zatékalo.
Naopak, druhá generace C2 s označením Stingray se krátce po svém uvedení na trh v roce 1962 zařadila mezi ty nejoblíbenější vozy a dnes patří ke sběratelsky nejvyhledávanějším. Představila se už s karosérií kupé, kterou doplňovala i otevřená verze. Vzhled vozu vycházel z konceptu Mako Shark a měl na něm velký podíl šéf stylistického oddělení Chevroletu Bill Mitchell. Traduje se, že Mitchell ulovil na Bahamách žraloka Mako, kterého si nechal vycpat a pověsit do své kanceláře a jeho tvary se tak inspiroval při vývoji nového modelu. Vůz dostal motor o obsahu úctyhodných 5,4 litru a výkonu 250 koní a na svoji dobu měl úžasné jízdní vlastnosti.
Po zlatých časech přišly těžké chvíle
Třetí generace C3, představená v roce 1968 a pro svůj aerodynamický tvar přezdívaná také jako „láhev od coca-coly“, drží hned několik primátů. Stala se nejdéle vyráběnou (13 let) a také nejprodávanější generací.
Její následovnice C4, se kterou nebyl problém pokořit rychlost 260 km/h, byla symbolem dravých a nekompromisních mužů, a kromě nich přitahovala také filmaře. Proháněl se v ní třeba Chuck Norris v akčním snímku Sám proti teroru (1988) nebo Steven Seagal v Těžko ho zabít (1990).
Nejsložitější chvíle zažíval koncern General Motors (GM) před čtyřmi lety, kdy se na delší čas dostal do bankrotového režimu a budoucnost některých modelů byla značně ohrožena. I roční prodej modelu Corvette výrazně poklesl z maxima přes 42 tisíc vozů v roce 1977 – například v loňském roce se tohoto modelu prodalo jen 14 tisíc kusů.
Stálá prestiž a exkluzivita
Automobilka se však odrazila ze dna a na letošním autosalonu v Detroitu po devíti letech konečně představila novou verzi tohoto legendárního sporťáku. Model nazvaný Stingray a fanoušky přezdívaný C7 by se na trhu měl objevit na podzim 2013. Americká královna silnic dostala nový atraktivní vzhled a lehčí materiály a vývojáři se vyrovnali i s vládními požadavky na spotřebu. Stingray má karosérii z hliníku místo oceli, využívá uhlíková vlákna a kompozitní materiály.
Vůz si díky neustálému technickému vývoji i tentokrát zachovává prestiž a exkluzivitu amerického konkurenta evropských sportovních značek jako Ferrari nebo Lamborghini.
Zbrusu nový model Stingray:
461 koní za dva miliony
Na britských ostrovech vychází nový model Chevroletu Corvette nazvaný Stingray na 61 495 liber (1 845 000 Kč), ve Španělsku ho pořídíte za 79 990 eur (2 080 000 korun). S částkou okolo dvou milionů korun bychom tedy měli počítat i v České republice, přičemž výbava by měla být shodná s oběma zeměmi. V obou případech se totiž jedná o verzi vybavenou paketem Z51, který zahrnuje bodykit, vylepšený podvozek a elektricky ovladaný diferenciál s omezenou svorností.
Vyjma toho budou standardem také větší kola (vpředu 19palcová, vzadu 20palcová), které doplní účinnější brzdy (vpředu 345 mm, vzadu 338 mm). Samotný podvozek by pak měl doznat přepracování, které se zaměřuje hlavně na jiný stav evropských silnic. Překalibrování by se ale mělo týkat i řízení, špatnou zprávou pro Brity je ovšem absence pravostranného řízení.
V rámci výkonu bude i v Evropě standardem 461 koní produkovaných 6,2litrovým osmiválcem LT1. Sáhnout ovšem můžete po sportovním výfuku, který tuto sílu navýší na 466 koní. Spotřeba mimo město by přitom ani v jednom případě neměla podle výrobce přesáhnout 9 l/100 km, což je ovšem údaj, který se zdá být až příliš optimistický. Sprint na stovku zabere čtyři sekundy a nejvyšší rychlost přesáhne 300 km/h.
Kromě dvou rozdílných výkonů je ovšem na výběr i dvojice převodovek (sedmistupňový manuál nebo šestistupňový automat), od konce roku pak nabídku obohatí i kabriolet. Příplatková výbava pro všechny modely se přitom soustředí hlavně na nabídku barev pro karoserii i litá kola, kabinu lze pak dovybavit navigací. Tyto prvky ale dozajista budou navyšovat cenu, která se v konečné fázi může klidně přiblížit někam ke 2,5 milionům korun.
Majitelé corvett si dělají
ze svých miláčků unikáty
V Česku je zhruba tisíc různě starých corvett, nejvíc generace označované C5. Starší corvetty mají hlavně nadšenci, novější si často kupují i frajírci, kteří se chtějí předvádět za relativně rozumné peníze. Jenže žádná láce to není. Pokud se tu a tam rozjedete poněkud rychleji a protočíte kola, musíte brzy koupit nové pneumatiky, které stojí skoro jako menší ojetý vůz. A spotřeba se klidně pohybuje kolem dvaceti litrů, ovšem při rozpustilé jízdě může vaše chluba spolknout i třicet litrů. Velké peníze dáte za neustálé vylepšování vozu nejrůznějšími doplňky, což dělá z každé corvetty vytoužený unikát.