Kalifornský podnikatel, miliardář a vizionář Elon Musk právě představil svůj projekt superrychlé dopravy Hyperloop a označil jej za zcela reálný návrh. Podle něj může už do deseti let jeho projekt umožnit cestovat více než 600 kilometrů z Los Angeles do San Franciska za necelou půl hodinu. Systém má mít solární pohon a moduly s cestujícími se v něm budou pohybovat ve dvou trubicích po nadzemní dráze.
Hyperloop čili hypersmyčka má přepravovat lidi ale i automobily v hliníkových kapslích s až 28 místy uvnitř dvou ocelových potrubí. Musk, který založil továrnu elektromobilů Tesla Motors a firmy pro lety do vesmíru SpaceX, na svém blogu přirovnal podobu systému k brokovnici, jejíž dvě hlavně na každém konci dráhy uzavřou smyčku.
Potrubí má stát na sloupech postavených podél mezistátní dálnice I-5 z Los Angeles do San Franciska a vzdálených 50 až 100 metrů. Kapsle uvnitř něj se mají pohybovat rychlostí až 1287 kilometrů za hodinu, tedy více než je rychlost zvuku. Potrubím poletí na vystřeleném vzduchovém polštáři a dál je budou pohánět lineární magnetické urychlovače.
Rychlovlak je už přežitek
Systém Hyperloop má být mnohem levnější a efektivnější než rychlovlak, jehož projekt nyní Kalifornie plánuje. Právě jeho obrovské náklady, „pomalost“ a neefektivnost se staly Muskovi podnětem k jeho vlastnímu projektu. Podle Muska má Hyperloop stát necelých šest miliard dolarů (117 miliard Kč), takže bude více než desetkrát levnější než projekt rychlovlaku za téměř 70 miliard dolarů.
„Hyperloop bude bezpečnější, rychlejší, levnější a pro cestující pohodlnější než rychlovlak,“ uvedl Musk. Plánovaný rychlovlak má urazit vzdálenost mezi oběma kalifornskými velkoměsty za 2 hodiny a 40 minut. Letadlo trasu absolvuje za hodinu a čtvrt a automobil za pět a půl hodiny.
Musk odhadl, že celý projekt by mohl být hotový do sedmi až deseti let. Hyperloop by podle něj mohl přepravovat ročně 7,4 milionu cestujících.
Úspěšný vizionář Elon Musk stojí také například za projekty on-line platební metody PayPal a jeho luxusní elektromobily Tesla jsou jedněmi z mála, jimž se na tomto novém trhu daří. Jeho soukromé vesmírné lodě nahradily při letech na oběžnou dráhu vysloužilé americké raketoplány.
„O projektu Hyperloop jsem původně začal přemýšlet, když jsem si přečetl o návrhu na stavbu kalifornské vysokorychlostní železnice, který mi připadal poněkud neuspokojivý,“ řekl Musk. „Vždyť je to horší než letět letadlem. Vždycky mě rozladí, když se věci nezlepšují,“ dodal vizionář.