Pokud plánujete s příchodem nové motoristické sezóny nákup ojetého vozu, pečlivě si prověřte stav najetých kilometrů a datum výroby. Přetočené tachometry a falšování skutečného roku výroby jsou totiž dva nejčastější podvody, s nimiž se mohou v Česku zájemci o ojetá auta setkat.
Stočený tachometr má podle firma Cebia, která se zabývá prověřováním původu a historie vozidel, na 42 procent ojetých aut. „Podíl počtu vozidel, u kterých se falšuje skutečný rok výroby, je téměř poloviční,“ uvedla společnost.
Ve velkých technických průkazech se již neuvádí rok výroby vozidla, ale pouze datum první registrace vozidla. To pak figuruje jako stáří vozidla a určuje jeho hodnotu, která výrazně po tomto omlazení stoupne. „Nejčastěji je to jeden až dva roky, výjimkou ale nejsou případy, kdy je vozidlo omlazeno o tři a více let,“ píše ve zprávě Cebia.
Týká se to hlavně individuálně dovezených vozidel do Česka, přičemž rozdíl v pořizovací ceně vozidla, které je o jeden až dva roky omlazené, může být až 40 tisíc korun. Zákazník totiž kupuje jednak dražší vozidlo a také mu rostou náklady na pojištění vozidla. Vyšší jsou i náklady na finanční služby jako leasing či úvěr.
Nejčastěji se je možné s úpravou roku výroby setkat u Škody Octavia, Vokswagenu Passat a Škody Fabia.
Proti přetáčení tachometrů a falšování roku výroby se lze jen obtížně bránit. Vyplatí se proto nakupovat ve velkých autorizovaných autobazarech, které oba klíčové parametry většinou garantují.