Česká železnice se může pochlubit historickým unikátem. Před 185 lety, 30. září 1828, byl zahájen provoz koněspřežné dráhy, která se stala první stavbou svého druhu v kontinentální Evropě. Dráha spojovala České Budějovice s rakouským Lincem a v plném provozu byla od roku 1832. V roce 1836 byla prodloužena téměř na 200 kilometrů až k solným dolům u Gmundenu.
K překonání 129 kilometrů mezi Českými Budějovicemi a Lincem potřebovaly osobní vlaky plných 14 hodin. Nákladním vlakům trvala cesta až tři dny. Nejčastěji přepravovaným zbožím byly sůl, dřevo a uhlí. V roce 1868 začala přestavba trati, která měla umožnit provoz parních lokomotiv, a poslední vlak tažený koňmi vyjel na trať 15. prosince 1870.
V roce 1971 byla koněspřežka, tedy přesněji to, co z ní zůstalo, vyhlášena národní kulturní památkou.