Když v polovině 19. století přišel německý emigrant Adolphus Busch hledat práci do amerického města St. Louis, měl touhu vařit kvalitní pivo, které se bude chuťově podobat tomu českému. To se mu i za cenu napodobení výrobních postupů také povedlo. Zakladatel amerického pivovaru Anheuser-Busch, který dodnes vede spory o ochranné známky s budějovickým Budvarem, zemřel před 100 lety, 10. října 1913.
Adolphus Busch se narodil 10. července 1839 v Mohuči jako druhý nejmladší z 21 sourozenců. Jeho otec, který pracoval jako hostinský, byl obchodníkem. Adolphus studoval na univerzitě v Bruselu a v osmnácti letech se rozhodl emigrovat spolu se svými bratry Johannem, Ulrichem a Antonem do USA, kde se usadili ve městě St. Louis. Jedno z prvních zaměstnání získal Adolphus u obchodní společnosti Williama Hainrichshofena.
Americký pivní sen
Již o několik let předtím, v roce 1842, přišel do USA Buschův krajan Eberhard Anheuser. Výrobce mýdla a svíček emigroval se svými dvěma bratry a za "velkou louží" v St. Louis vydělal malé jmění a začátkem 60. let 19. století převzal vedení a poloviční podíl v pivovaru Bavarian Brewery, který přejmenoval na E. Anheuser & Company. Pro Adolphuse se stalo osudovým seznámení s Anheuserovou dcerou Lily, kterou si v roce 1861 jako sedmnáctiletou vzal za ženu a měl s ní osm synů a pět dcer. S druhou Anheuserovou dcerou, Annou, se oženil Ulrich Busch.
Adolphus začal pracovat ve firmě Liliina otce a spojením obou jmen vznikla, po smrti Eberharda Anheusera v roce 1880, společnost Anheuser-Busch. V roce 1876 začal Busch vařit pivo pod názvem Budweiser Lager Bier. K tomuto kroku jej přiměl podnikatel Carl Conrad, rovněž Američan německého původu. Busch si toto jméno vybral prý proto, že znělo německy, ale zároveň bylo snadno vyslovitelné i pro Američany. V USA zavedl jako první na světě pro pivo metodu pasterizace, díky níž byl mok odolný vůči teplotním výkyvům a neztratil nic ze své chuti. Proto také mohl Busch své výrobky v konstantní kvalitě distribuovat po celé zemi. Busch se stal ředitelem firmy a v jejím vedení vydržel dlouhých 33 let, až do své smrti.
Chci pivo jako v Čechách
V 19. století se však na severoamerickém trhu prodával i Budweiser z Českých Budějovic, který byl oblíbený mezi přistěhovalci z Evropy. Až do roku 1918 se jihočeské město jmenovalo Budweis, proto bylo pivo zde vyráběné dováženo pod tímto názvem. Více než 100 let tak trvá spor, který americká společnost Anheuser-Busch vede s budějovickým Budvarem o ochranné známky "Budweiser" a "Bud". Američané v něm argumentují, že Budweiser se jako první značkové pivo v USA vaří v St. Louis už od roku 1876, zatímco pivovar Budvar byl založen až v roce 1895. Češi ovšem namítají, že právo vařit pivo má město od roku 1265, tedy tradice českého Budweiseru jsou o nějakých 800 let starší. „Nápad byl jednoduchý – vyrábět pivo stejné kvality, barvy a chuti, jakou má pivo vyráběné v Budějovicích nebo v Čechách,“ vypověděl v roce 1894 Busch před soudem v New Yorku.
Největší pivovarnická společnost na světě dnes nese název Anheuser-Busch InBev a vznikla v roce 2008, kdy v Belgii sídlící skupina InBev převzala amerického konkurenta Anheuser-Busch. Společnost v loňském roce prodala přes 402 milionů hektolitrů nápojů, z toho 355 milionů hektolitrů piva. Tržby měla téměř 40 miliard dolarů (zhruba 800 miliard korun), čistý zisk 7,2 miliardy dolarů (asi 140 miliard korun).
Společnost působí takřka na celém světě, k největším trhům patří USA, Brazílie, Evropa, Čína a Rusko a vyrábí desítky značek piva, kde kromě Budweiseru jsou nejrozšířenější Stella Artois, Beck’s, Leffe, Hoegaarden, Brahma, Antarctica, Bohemia, Bass, Bud, Michelop, Löwenbräu a další.
Licenční spory s Budvarem vede v mnoha koutech světa. V Evropě má český výrobce výrazně navrch, většinu soudních stání vyhrává.