Škodovácké embéčko
drželo krok se světem

Škodovácké embéčko
drželo krok se světem

21. 3. 2014

Dnešní Škoda Auto se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí mladoboleslavskou automobilkou v socialistickém Československu. Ta, byť patřila k nejlepším automobilkám někdejšího východního bloku, výrazně zaostávala a její vozidla především v 70. a 80. letech by při otevření trhu nemohla konkurovat západní či japonské produkci. Jedním z posledních modelů, který držel krok s celosvětovým vývojem, byla Škoda 1000 MB. Ta byla veřejnosti poprvé představena před 50 lety, 21. března 1964.

Hezký spolehlivý český vůz

Škoda 1000 MB, neboli "embéčko", byla prvním mladoboleslavským vozem z řady modelů s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Proti předchozím modelům (Spartak, Octavia) měla i výrazně pozměněnou karoserii. V letech 1964 až 1969 se vyrobilo 443 000 embéček 1000 a 1100, které se dobře prodávaly i v zahraničí. „Chceme dodávat na trh kvalitní výrobky na vysoké technické úrovni, schopné nejširší mezinárodní konkurence. A nový osobní vůz Škoda 1000 MB je výrobkem, který tyto předpoklady rozhodně má,“ napsal v roce 1964 časopis Automobil.

Cesta k tomuto modelu trvala mladoboleslavské firmě deset let. Již v roce 1954 se vládnoucí komunistická strana rozhodla, že dá lidu levný a spolehlivý automobil. Od té doby v automobilce pracovali na vývoji. Vznikla řada prototypů, díky nimž konstruktéři hledali, jak nejlépe vyhovět zadání: vyrobit elegantní úsporný vůz s nízkou hmotností a větším vnitřním prostorem. Ještě v 50. letech vznikly prototypy s označením 976, 977 a 978, které kombinovaly různé možnosti uložení motoru a pohonu.

Nakonec zvítězila varianta s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Důvodem bylo nejen to, že ve výrobě vyšel nejlevněji, ale i hledisko soběstačnosti, neboť tato koncepce nevyžadovala zahraniční součástky. Počátkem 60. let automobilka vyrobila prvních 50 kusů, které prošly náročnými zkouškami, mimo jiné i v extrémních klimatických podmínkách v Rusku a Ázerbájdžánu, tedy v mrazech minus 30 stupňů Celsia a vedrech kolem 45 stupňů Celsia, ve vysokých nadmořských výškách na Kavkaze i na východoněmeckých dálnicích.

S emebéčkem odešla kvalita

Ve vládním projektu Nový osobní vůz (NOV) bylo také rozhodnuto o výstavbě nového závodu s kapacitou 120 tisíc osobních vozů ročně. Ten byl v Mladé Boleslavi uveden do provozu v roce 1964 a byl jednou z nejmodernějších továren v Československu. „Náš automobilový průmysl vstupuje do nové etapy. Pro výrobu byla připravena nejmodernější technika s četnými automatickými zařízeními,“ napsalo v březnu 1964 Rudé právo.

Nová škodovka se vyráběla čtyři roky, přičemž každý ročník se v detailech lišil. Většina z vozů byla osazena čtyřdobým, zážehovým, kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 988 cm3, verze MB 1100 o objemu 1107 cm3 a výkonu 31 až 38 kW. Karoserie byla původně čtyřmístná, existovala čtyřdveřová (sedan) i dvoudveřová (tudor) verze. V roce 1967, po zesílení podlahy a vyztužení některých dílů, byl vůz přetypován na pětimístný s vyšší pohotovostní hmotností.

Embéčka s udávanou maximální rychlostí 120 až 130 km/h a spotřebou mezi sedmi až osmi litry benzínu na 100 km se vyráběla kromě běžného provedení Standard i v provedení de Luxe a v malém množství i ve verzích MBL, MBX a MBG. Existovaly i sportovní modely Škoda 1000 (1100) MBX Rallye.

Modernizace v souvislosti se Škodou 1000 MB byla však na dlouhou dobu poslední, což se projevilo v zaostávání podniku a ztrátě konkurenceschopnosti. Epocha vozů Škoda s motorem vzadu trvala více než čtvrt století až do roku 1990. Z embéček se postupně stala na svou dobu zastaralá Škoda 100 a potom Škoda 105 a ještě zastaralejší Škoda 120. Krokem vpřed byl až model Favorit představený v roce 1987, díky němuž po pádu komunistického režimu a otevření trhů o automobilku projevili zájem zahraniční partneři. Dnes je jejím majitelem německý Volkswagen a pod jeho vedení podnik vzkvétá.

Škoda
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 9. týden

Sledovali jste také Mistrovství světa v biatlonu? Pokud ano, tak určitě budete znát odpovědi na kvízové otázky, které se tento týden budou týkat právě biatlonu.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jakou největší výhodu má podle Vás zasílání důchodu na bankovní účet?

Ušetřené finance

21%

Bezpečnost

21%

Pohodlí

19%

Ušetřený čas

19%

Žádnou, důchod si vyzvedávám osobně a neplánuji to měnit

20%