S novým lakem i vyměněnými sedačkami zahájily sezonu historické vlaky na nejstrmější železniční trati v Česku, která vede z Tanvaldu do Harrachova. Rozšířila se také nabídka muzea na nádraží v Kořenově na Jablonecku, které je zaměřené na historii zubačky.
Historické vozy jezdící po ozubnicové trati mají nyní stejnou barvu, jako když vyjely z výroby. Postupně se modernizuje i interiér vagonů – byla vyměněna poškozená sedadla a během sezony se bude pracovat i na obložení.
Zvláštní vlaky na spojnici mezi Jizerskými horami a Krkonošemi letos pojedou v sedmi termínech. „Je to hranice, jakou jsme jako dobrovolníci schopni zvládnout,“ vysvětlil Petr Prokeš, ředitel obecně prospěšné Železniční společnosti Tanvald, jež zvláštní vlaky na trati vypravuje. Pro speciální jízdy dobrovolníci nejčastěji nasazují unikátní ozubnicovou lokomotivu Rakušanka, lokomotivu Hektor, motorový vůz Singrovka, barový vůz Balm Bistro a vozy Balm. Loni se po ozubnicové trati svezlo asi deset tisíc lidí.
Od letošní sezony se navíc mohou zájemci svézt na nádraží v Kořenově drezínou z 50. let přezdívanou Hermoch. „Tak se jmenoval poslední traťmistr z Tanvaldu, který s ní jezdil,“ vysvětlil Prokeš. Na kořenovském nádraží se navíc rozšířilo muzeum o výstavní prostory. První expozice je věnována historickým vozům, které dobrovolníci z Železniční společnosti Tanvald opravili.
Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.