Která cesta je ta pravá, když voňavá nabídka je rok od roku větší? A je třeba přizpůsobit výběr vůně měnícímu se věku?
Výrobci parfémů v reklamách často zmiňují, že ta či ona vůně je vhodná pro určitý typ ženy: pro mladou dívku, pro zralou ženu, pro sportovní typ či pro elegantní dámu. Je to jen marketingový tah nebo ne? Skuteční znalci parfémů se shodují v tvrzení, že pokud se ženě podaří najít značku, která ji opravdu nadchne, klidně ji může zůstat věrná řadu let či celý život. Parfém se stane její druhou kůží, poznávacím znamením, prostě ji bude charakterizovat. Neznamená to, že sousedka bude ještě tři hodiny po jejím odchodu z domu na chodbě cítit její vůni, to opravdu ne. Vůně, která nositelce opravdu sedne, je totiž cítit jemně, jen v její blízkosti, při jejím pohybu, při vkročení do jejího bytu.
Konzervativní Češky?
Najít tu pravou je proto vysoká alchymie a mnoha ženám se to ani za celý život nepodaří. Přesto je tady jedna pozitivní zpráva. Co se týká vztahu k parfémům, nejsou přibývající roky na škodu, právě naopak. Čím je žena starší, tím zajímavější vůni si může dovolit. A mnohé vůně jsou sestaveny tak, že je k nim třeba se takzvaně pročichat. No jen si vzpomeňme na neslavnější parfém všech dob Chanel 5. Dvacetiletá dívka o něm obvykle řekne: Fuj. Třicetiletá žena jej zkouší, chce mu přijí na chuť, ale nakonec sáhne po jiném. Po čtyřicítce jej ženy berou na milost a v padesáti jim dojde, že žádný jiný už nikdy nosit nechtějí. A tak je to s mnoha dalšími vůněmi.
Říká se, že Češky jsou ve výběru vůní mnohem konzervativnější než třeba Francouzsky, Italky, Polky, Rusky či Španělky. Mladé i starší ženy přicházejí v České republice do parfumérii často s otázkami: Co je teď nejprodávanější vůně? Kupuje se to hodně? Není to moc výrazné, vyzývavé? Chci něco jemného, univerzálního, květinového.
Výsledkem je, že žebříček nejprodávanějších vůní opanují parfémy, jejichž vůně jsou si podobné. Pěkné, jemné, nenápadné, neurazí, neohromí. Prostě tak trochu nuda, protože všechny ženy voní podobně.
Potíž je v tom, že mnohé starší dámy se obávají, že budou působit jako konzervativní babičky, když budou žádat starou značku a vyhýbat se takzvaným novinkám. Proto kupují to, co kupují ostatní, tedy to, na co je právě hodně reklamy. A tak takový fialová kulatá lahvička značky Lanvin o Vánocích putuje v nejedné rodině s patnáctileté vnučce i její sedmdesátileté babičce. A kupující říkají: Ta se babičce líbí, je taková nenápadná, nevýrazná.
Staré dobré značky, staré dobré vůně
Nedávno přišla do jedné luxusní parfumérie asi šedesátiletá žena s tím, že si chce vyzkoušet klasický starý parfém firmy Lancome, Trésor. Mladinká prodavačka jí začala vysvětlovat, že Lancome už má dalších pět druhů této vůně a že je tedy škoda, kupovat původní Trésor, když je nyní v módě řada jeho podobných klonů. Paní značně znejistěla. Pročichávala se těmi novými a nakonec prohlásila, že ten starý dobrý Trésor je prostě nejlepší. Když s ním odcházela, prodavačky na sebe koukly pohledem, který říkal: No jo, konzervativní stará paní. Jak se ty mladé prodavačky mýlily. Všichni, kdo parfémům skutečně rozumějí, vědí, že většina těch nových odnoží původních značek se nepovedla. Že jde jen o marketing, o snahu vyvolat v zákaznicích pocit, že na trhu je něco nového, něco co je třeba vyzkoušet. Ty zkušené však vědí, že původnímu Trésoru žádný novější Trésor nevyrovná, stejně tak jako kvality Chanelu 5 už žádný další Chanel nedosáhl.
Zkrátka, při výběru parfémů není ostuda žádat na vyzkoušení ty nejstarší značky. Ty vůně, které jsou na trhu dlouhou dobu, kterými jsme se třeba voněly kdysi dávno. Nenechejme se omámit všemi těmi novými reklamami a předvánoční masáží, která nám sděluje, že kdo tuto zimu nevoní tím či oním, je úplně nemožný.
V tomto směru je totiž vyšší věk výhodou. Dámám ve věku nad padesát prostě sluší vůně výrazné, zajímavé a netuctové. Nemusejí sahat po jemných toaletních vodách, které sice stojí nad tisícovku, ale výdrž mají mizivou. Znalkyně kupují parfémované vody, případně přímo parfémy. Je v tom totiž obrovský rozdíl, většina značek má jednu vůni v různých silách a kupovat tu nejslabší se nevyplácí. U vyšších koncentrací naopak vůně vydrží mnohem delší dobu.
Vyšší věk přináší svobodu v rozhodování a tak proč si to neužít třeba i při výběru vůně? Takže, příště vkročte do parfumérií jako sebevědomé dámy, které se přišly pokochat krásou klasických starých značek. Ne jako nejisté ani mladé ani staré bytosti podléhající reklamám. A hlavně nechte doma otázku: A prodává se teď ta vůně hodně?