V Praze je nyní osm silničních tunelů a netrpělivě se čeká na otevření toho nejdelšího - téměř 5,5 kilometru dlouhého komplexu Blanka. Naopak tím nejkratším je pouhých 34 metrů dlouhý Vyšehradský tunel. Tunel pod bájným Vyšehradem na pravém břehu Vltavy je také nejstarším silničním tunelem v Praze - otevřen byl před 110 lety, 11. prosince 1904.
Vyšehradský tunel byl vybudován v letech 1902 až 1904 a prochází skalnatým masivem jako spojnice Rašínova a Podolského nábřeží. Stavaři se museli vypořádat nejen s velice tvrdou skálou, na kterou spotřebovali tisíce dynamitových patron, ale i s námitkami milovníků staré Prahy, kteří měli obavu z narušení pohledu na památný Vyšehrad. Jejich obavy projektant Vilém Dvořák vyřešil portály v romantické podobě středověkého cimbuří.
Stavba tunelu byla součástí nové nábřežní komunikace, která usnadnila spojení s centrem obyvatelům Podolí, Braníku a dalších čtvrtí na jižním okraji Prahy. Stavba to byla pro dopravní systém rozrůstající se Prahy velmi důležitá. Nábřeží v dnešní podobě tehdy neexistovalo a spojení Podskalí s Podolím a Braníkem zajišťoval převozník. To však bylo pouze pro pěší, povozy a auta musely absolvovat složitou a příkrou cestu přes Vyšehrad. Tunel mimo jiné pomohl i Branickému pivovaru, jenž do té doby musel mít kvůli dodávkám do města vlastní přístav a dvě lodě, které vozily pivo na Výtoň.
Tunel jako jediný z pražských silničních tunelů slouží nejen automobilům, ale od roku 1910 i tramvajím. V letech 1949-1967 tunelem vedla také trolejbusová trať.