Stárnutí populace vyžaduje
celoživotní vzdělávání

Stárnutí populace vyžaduje
celoživotní vzdělávání

17. 11. 2011

Podle projekce obyvatelstva České republiky do roku 2050 vypracované Českým statistickým úřadem bude počet osob starších 65 let intenzivně přibývat, počet dětí naopak ubývat. V důsledku stárnutí obyvatelstva se již dnes v mnoha evropských zemích realizují plány na oddálení odchodu do důchodu, čímž se zesiluje potřeba diskutovat o zaměstnanosti a pracovních podmínkách. V České republice řeší mimo jiné změny na trhu práce a konkurenceschopnost občanů individuální národní projekt KONCEPT.

„Nejen odborníci, kteří se zabývají průzkumy vzdělanosti, ale i lidé aktivní na trhu práce si čím dál více uvědomují význam dalšího vzdělávání i po ukončení jeho formální fáze na základních, učňovských, středních i vysokých školách. Podíl těch, kteří ale toto vědomí převádějí do praxe a skutečně rozvíjejí své znalosti, je ovšem ve srovnání s jinými evropskými státy spíše tristní,“ uvádí Zdeněk Somr, viceprezident Hospodářské komory ČR. A jedním dechem dodává, že v reakci na tuto situaci vznikl projekt KONCEPT. Ten chce motivovat zaměstnavatele, ale i jednotlivce – ať aktuálně zaměstnané, podnikající nebo hledající zaměstnání – k dalšímu vzdělávání.

Důvod je jednoduchý, ale dopad lze předpokládat na straně jednotlivců, zaměstnavatelů i veřejné správy. Společným jmenovatelem pro všechny je totiž konkurenceschopnost – tedy uplatnění na trhu práce z pohledu lidí, úspěch zaměstnavatelů a přiblížení se nedávno definovanému cíli vlády zařadit Českou republiku mezi dvacítku nejkonkurenceschopnějších zemí světa. Naplnit takovou myšlenku je obtížné, ale ne nereálné. Co možná nejrychleji se však musíme odrazit od pouhého 7,5 % dospělých Čechů, kteří se pravidelně dál vzdělávají.

Zdeněk Somr, který projekt KONCEPT řídí, do mozaiky aspektů, které hovoří pro větší důraz na další vzdělávání lidí v České republice, přidává další významný – věk. Poukazuje totiž na to, co si uvědomují jak zaměstnavatelé, tak politici: populace stárne, demografická křivka mění svůj tvar a nevyhnutelně se odsouvá věk odchodu do důchodu. Všichni dotčení, tedy skutečně celá populace, se musejí připravit na to, že by neměla existovat ani pomyslná hranice období, kdy se jednotlivci přestanou dál rozvíjet, absolvovat různé kurzy, navštěvovat tréninky nebo podstupovat rekvalifikaci. Chtějí-li uspět a zůstat aktivní, je to jediná cesta.

„Projekt KONCEPT nemá vyznívat fatálně, ale varovně. Chce usnadnit kroky těm, koho další vzdělávání zajímá – a je jedno, kolik mu je nebo jakém oboru pracuje. Aspirujeme na to, abychom vytvořili funkční systém vzdělávání pro všechny a motivovali je k zapojení,“ shrnuje Zdeněk Somr. I proto podtrhuje specifickou pozornost věnovanou starší generaci. Ta je výrazně více ohrožena nezaměstnaností a navíc není příliš zvyklá se vzdělávat. Doplňme také fakt, že v průměru je mnohem méně starších lidí vybaveno jazykově a část z nich postrádá i základní počítačovou gramotnost.

Realizátoři projektu KONCEPT si uvědomují, že pokud chtějí uspět – tedy zvýšit počet těch, kdo se průběžně vzdělávají, musejí navrhnout taková opatření, která budou mít okamžitý dopad. Zdeněk Somr proto uvádí několik úrovní, které by měly doznat změn. Půjde o sjednocení legislativy a odbourání především bariér, které občany limitují v dalším vzdělávání. Podle viceprezidenta Hospodářské komory by se stát měl mnohem konkrétněji zaměřit na kategorii starších lidí. Dalším z kroků bude profesionalizace lektorů, užší spolupráce se zaměstnavateli směrem ke sladění poptávky a nabídky ze strany potenciálních uchazečů o práci, ale také mnohem komplexnější nabídka poradenství. Projektový tým si uvědomuje i finanční stránku věci – aspiruje proto na peněžní stimulaci účasti na kurzech. Navrhuje rovněž existenci vzdělávacích poukázek nebo daňového zvýhodnění. To by se mělo týkat zaměstnavatelů, kteří se rozvoji svých lidí věnují koncepčně, rozvoj je součástí jejich firemních hodnot, stejně jako motivace zaměstnanců k odbornému i osobnostnímu růstu.

 O projektu KONCEPT

Koncept je národní projekt Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, jehož řešitelem je Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Projekt Koncept je prvním projektem po r. 1990, který řeší problematiku dalšího vzdělávání komplexně, a to v následujících oblastech:

•             uznávání výsledků dalšího vzdělávání;

•             stimulace poptávky po dalším vzdělávání jednotlivců i podniků;

•             sladění vzdělávací nabídky s potřebami trhu práce;

•             podpora nabídky dalšího vzdělávání;

•             kvalita dalšího vzdělávání;

•             podpora vzdělávání zaměstnanců malých a středních podniků;

•             monitoring dalšího vzdělávání;

•             informační a poradenská podpora dalšího vzdělávání.

důchody vzdělávání
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 43. týden

Tento týden se budeme ve vědomostním kvízu věnovat památkám kulturního světového dědictví zapsaných na seznam UNESCO.