Ocitli jste se v prekérní životní situaci a potřebujete pomoc? Dobrým řešením je v tomto případě Linka seniorů, jejímž hlavním partnerem je firemní nadace operátora O2. Linka seniorů je anonymní a bezplatná telefonická služba, která na čísle 800 200 007 nabízí volajícím důvěrný prostor pro sdílení jejich pocitů, provází je náročnými životními situacemi, poskytuje jim smysluplné kontakty na další služby a instituce. Tím je podporuje v aktivním, nezávislém a důstojném životě. Na další podrobnosti jsme se zeptali Aleny Krásné, vedoucí Linky seniorů.
S jakými starostmi se mohou senioři obrátit na Linku seniorů, kterou provozuje Elpida, o.p.s.?
Senioři se na nás mohou obrátit prakticky se vším, co je zajímá nebo trápí. Ať je to samota, úvahy o sebevraždě, triky podvodníků nebo špatné rodinné vztahy. Anonymní a bezplatná pomoc linky je jim ve všech těchto situacích nadosah. Pracovníci linky seniora vyslechnou, poradí mu a případně mu předají spojení na další kontakty, které mu pomohou jeho situaci vyřešit.
Jak dlouho linka fungujete a kolik lidí už se na vás obrátilo?
Linka seniorů byla založena v roce 2002. Za uplynulých 13 let se na nás obrátilo téměř 200 tisíc volajících. Díky podpoře našich partnerů, Nadace 02 a Nadačního fondu Avast, se na bezplatné telefonní číslo Linky seniorů 800 200 007 dovolají lidé nyní i o víkendu. Jsme tak seniorům, ale i těm, kteří o seniory pečují, k dispozici každý den v roce od 8 do 20 hodin.
Nakolik fundované informace poskytujete? Mohou se na ně penzisté opravdu spolehnout?
Rady na Lince seniorů poskytuje tým odborně vzdělaných zaměstnanců, sociální pracovníci, psychoterapeuti a psychologové. Odbornou garancí služeb je také registrace u Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a členství v České asociaci pracovníků linek důvěry. Na námi poskytované informace se tak volající mohou určitě vždy spolehnout.
Vaše doporučení jsou zdarma, nebo si za ně musí senioři zaplatit?
Hovor na Linku seniorů a stejně tak i poskytnuté služby jsou pro volající zcela zdarma. Díky tomu může službu využít opravdu každý, ať už volá z pevné linky, mobilního telefonu nebo telefonní budky odkudkoli v České republice.
Je tato služba dostupná i pro ty, kteří nejsou klienty O2?
Služba je bez omezení dostupná a bezplatná pro všechny, kteří ji potřebují.
Prozraďte, které konkrétní problémy nejčastěji řešíte?
Nejčastěji pomáháme volajícím, které trápí špatné vztahy v rodině, samota, domácí násilí, demence, psychopatologie a sebevražedné úvahy.
Někteří lidé preferují z osobních důvodů místo telefonického hovoru e-mailový kontakt. Je to ve vaší poradně možné?
Ano. E-mailová poradna Linky seniorů je k dispozici na adrese linkasenioru@elpida.cz. Dotaz je možné položit také do formuláře umístěného na webových stránkách www.elpida.cz. Pracovníci poradny vám odpoví nejpozději do tří dnů.