Vyšly výsledky nových výzkumů, jak jsme na tom my Češi s utrácením za zvířata, která s námi žijí v domácnostech. Rok od roku za ně vydáváme více peněz. Ano, mnozí z nás šetří na sobě, ale na psech a kočkách ne.
Miliardové útraty
Jsou to závratně vysoká čísla. Jen za krmivo a hygienické potřeby pro psy Češi ročně utratí pět a půl miliardy korun. Do sumy nejsou zahrnuty psí a kočičí hračky, což je také velmi častý cíl nákupů. Z výzkumu agentury GfK vyplynulo, že více než polovina českých domácností loni nakupovala krmivo pro kočky nebo psy, to znamená, že téměř v každé druhé domácnosti žije některé z těchto zvířat. A to je ve srovnání s jinými evropskými zeměni unikátní. Například jen v Praze je evidováno přes sto tisíc psů a to se samozřejmě neví, kolik jich žije takzvaně na černo. Odhady jsou, že celkem je nyní v České republice přes dva a půl milionů pejsků.
"Prodeje krmiv rostou, u nás jen loni o třicet procent," říká Martin Pučálka, výrobce stejnojmenných krmiv.
Nejvíce utrácejí bezdětní lidé
Nejvíce utrácejí za krmiva domácnosti bez dětí. To znamená buďto velmi mladí lidé nebo naopak senioři. Platí také, že více utrácejí kočkaři než pejskaři. Je to tím, že balení krmiv pro kočičky je menší a mnohdy dražší než velké pytle granulí pro psy. Výsledek? Bezdětné české domácnosti utratí za krmivo, především to kočičí, dvakrát více než domácnosti s dětmi.
Další poznatek? Nejvíce nakupují ženy. "U nás nakupují z devadesáti pěti procent," říká Martin Pučálka. Vzrostlo také objednávání granulí přes internet. To se stalo loni naprosto běžné, zatímco dříve bylo výjimečné.
Šedesátiletá Karla z Ostravy je typický příkladem trendu, o kterém mluvíme. "Dříve jsem granule nakupovala v obchodě, dnes je objednávám přes internet," říká. "Přivezou mi je až domů, ve velkém balení a mám klid. Problém je v tom, že když už jsem na stránkách s psími věcmi, přiobjednám i spoustu nesmyslů. Tu balonek, tu zubní pastu pro pejska, tu nový obojek. Dost se o tom s manželem hádáme. Přijde balík a on kouká, kolik hloupostí v něm je. Jenže pejska oba dva milujeme tak, že se raději uskromníme na sobě, jen když on je šťastný a zdravý."
Pro své miláčky jen to nejlepší!
Dalším znakem toho, jak hodně psy a kočky milujeme, je, že utrácíme za stále kvalitnější a dražší krmiva. Čím dál více lidí se zajímá o složení toho, čím své psy krmí. Takto to výstižně popisuje pětapadesátiletý chovatel bišonů z Valašska: "Sám si koupím v obchodě jakýkoli salám a nenapadlo by mě zkoumat, jaké je jeho složení. Ovšem, když něco kupuju pro psy, zajímám se o složení jako nějaká biomatka." Je to jasné, my Češi jsme národem pejskařů a kočkařů a zdá se, že tato naše záliba hned tak nezanikne.
A jak jste na tom vy? Také pro své miláčky nakupujete to nejlepší?