Uplynulá turistická sezóna přinesla jeden zajímavý jev. Zvýšil se počet případů, kdy si Češi stěžovali cestovním kancelářím a agenturám, protože nebyli spokojeni s dovolenou. A zvýšil se razantně, oproti roku předešlému o celé tři čtvrtiny.
Čeští turisté už zkrátka nejsou paštikáři, naopak, stali se z nich nároční klienti. Loňská sezóna byla výjimečná tím, že poprvé platil nový občanský zákoník, který obsahuje pojem "zkažená radost z dovolené." Do něj se zákonodárci snažili zahrnout například případy, kdy si člověk koupil zájezd v cestovce, ale po příjezdu zjistil, že hotel je o mnoho horší, než slibovaly nablýskané obrázky. Nebo že třeba není sto metrů od moře, jak bylo v katalogu napsáno, ale půl kilometru.
Jenže, Češi se ukázali být také velmi vynalézaví, a zkoušeli, co všechno se do této škatulky vejde. Cestovní kanceláře a agentury tak byly zavaleny bizarními stížnostmi například na to, že chodník nevedl až k moři a turista musel přejít tři metry po rozžhaveném písku. A to mu zkazilo radost z dovolené. Další například tvrdil, že mu vadilo, že se sousedé v hotelu oddávají každou noc náruživému sexu. Ale považte, ve stížnosti specifikoval, co mu na tom vadilo nejvíc. A to, že těm lidem bylo už hodně přes padesát a takoví podle stěžovatele se už přece takto nemravně chovat nemají.
Shrnuto, přibližně jen desetina stížností byla uznána za oprávněné. „Někteří turisté zkrátka zkusili, co všechno se dá pod nově zavedený pojem zkažená radost z dovolené zahrnout a někdy to bylo až zneužití této formulace,“ říká Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia. Nyní už prodejci dovolených očekávají, že počet stížností se ustálí na obvyklé hladině.
Což nic nemění na faktu, že vše dokazuje, jak hodně se čeští turisté za posledních deset let změnili. "Jednoznačně jsou náročnější," popisuje Michal Tůma.
Potvrzuje to i Jan Osúch, mluvčí cestovní kanceláře Fischer: „Nejobvyklejší současný požadavek českých turistů je čtyřhvězdičkový hotel co nejblíže u pláže a all inclusive. Také lidem velmi záleží na tom, aby měli v pokoji balkon či terasu, ideálně s výhledem na moře.“
Také Petr Šatný, marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria má stejnou zkušenost: „Ta proměna je obrovská, lidé chtějí mít na dovolené vše v ceně, mít kvalitní jídlo a být baveni. Proto je čím dál větší zájem o hotely s animačními programy.“
Jinými slovy, typická dovolená, kterou si dříve dopřávali Němci či Angličané, je nyní pro většinu Čechů běžná. Samozřejmě, zůstává početná skupina těch, kteří raději vyjedou autem k Jadranu na vlastní pěst a tam si postaví stan nebo pronajmou apartmán, ale ta druhá skupina, vyznavači hotelů s kvalitními službami, rok od roku roste. Velkou část ji tvoří jednak rodiny s malými dětmi a jednak lidé nad padesát let. A ti už ztratili ostych a pocit, že mají být rádi za jakýkoli ošklivý hotel, hlavní je, že jsou u moře. Naopak, už znají svou cenu i cenu služeb, které si zaplatili.