Zahraniční prodejci oblečení testují převratnou novinku. Zkušební kabinky s chytrými zrcadly. Ta prý dopomohou k tomu, abychom koupili výhradně oblečení, které nám sluší a světe, zboř se, samy nám to i řeknou. Je to nesmysl, nebo konec s nepovedenými nákupy?
Zná to snad každý. Zkoušíme si v obchodě nějaké oblečení, zdá se nám být fajn, koupíme ho. Ale pak se v něm necítíme. Vidíme se v něm někde ve výloze nebo v zrcadle a napadá nás: Páni, já mám ránu, proč jsem si to koupila? Podobný problém řeší ženy i muži, patnáctileté slečny či sedmdesátileté dámy.
Anebo naopak něco zkusíme, v kabince se v tom nelíbíme, tak si to nekoupíme, přestože je to přesně to pravé, v čem bychom vypadali dobře. Jenže stísněný prostor kabinek s podivným osvětlením zkoušení moc nelichotí.
Právě v tom se obchody dost liší. Některé řetězce mají zkoušecí prostory velké, dobře osvětlené, se spoustou zrcadel v různých úhlech. Jiné mají úzké kabinky, do kterých je kumšt se vůbec vejít. Takže, s tímto trápením prý časem bude konec. Budeme ho znát jen my pamětníci.
Revoluce v nákupech?
Zahraniční prodejci zkoušejí patentované chytré zrcadlo. Funguje jako kamera, která nahraje zkoušené oblečení ze všech stran a pak nám přehraje, jak v něm vypadáme. Zrcadlo je vybaveno senzory, které při oblékání zachycují i drobné detaily, jako například záhyby na sukni.
Zkrátka, upozorní na ně a dá nám najevo: Jsi poněkud silnější, tak se nesoukej do téhle úzké sukně, ale vezmi si o číslo větší.
Maloobchodní konzultant Paco Underhill uvedl pro agenturu AP, že přes sedmdesát procent nakupujících se právě ve zkoušecí kabince rozhoduje, zda si oblečení vezme či ne. „Zkušenosti s kabinkami jsou přitom dost mizerné,“ říká. „Je v nich špatné světlo, mají špatné zázemí, často se
v nich válí oblečení, které tam zkoušel někdo jiný. Tato chytrá zrcadla, jež virtuálně poradí s nákupem, jsou budoucností, kterou budou časem běžně využívat masy lidí.“
Zní to jako sci-fi, ale v době chytrých mobilů s podivuhodnými aplikacemi, se tomu dá věřit. Zrcadlo už testují zahraniční řetězce jako Neiman Marcus, Nordstrom a další.
Takže vkročíte do kabiny, obléknete se, zrcadlo vás nahraje ze všech stran, vy na něm něco zmáčknete a ono ještě klidně nahrávku pošle pro posouzením vašim blízkým na internetu. Podmínkou jen je, abyste se předem zaregistrovali, že o tuto službu máte zájem, a poskytli svou mailovou adresu společnosti, která chytrá zrcadla provozuje. Schválně, uvidíme, zda jde jen o výstřelek, který skončí v propadlišti dějin, nebo to za pár let bude úplně běžná služba.
Mimochodem, některé řetězce v západní Evropě také testují technologie, které umožňují zákazníkům na chytrých telefonech vidět, jak v daném oblečení vypadají, aniž by si ho museli zkoušet.
Ach jo, čeho všeho se ještě dočkáme?