Před 35 lety, 5. září 1980, byl ve švýcarských Alpách otevřen silniční Gotthardský tunel, tehdy s 16,9 kilometru délky nejdelší silniční tunel na světě. Primát držel celá dvě desetiletí, až do listopadu 2000, kdy od něj štafetu nejdelšího silničního tunelu na světě převzal norský Laerdalský tunel. Ten se nachází mezi Oslem a západonorským přístavem Bergenem a je dlouhý 24 510 metrů. Nyní je Gotthardský tunel pátým nejdelším silničním tunelem světa.
Tunel, který tvoří jeden tubus s dvousměrným provozem a jeden souběžný bezpečnostní koridor, byl otevřen po deseti letech stavebních prací. Leží na hlavní dálniční trase mezi severem a jihem Švýcarska, a spojuje tak Německo a Itálii. Tunelem projede ročně asi sedm milionu aut. V říjnu 2001 způsobil v tunelu čelný střet mezi dvěma kamiony požár, při kterém zahynulo 11 lidí. Mnoho dalších bylo zraněno. Tunel byl pak dva měsíce uzavřen.
Švýcarská vláda se rozhodla v roce 2012 postavit druhý silniční tunel pod pohořím svatého Gottharda v centrální části země, který by se měl otevřít nejdříve v roce 2027. Ve výstavbě je ale nyní o něco východněji od silničního tunelu nový Gotthardský železniční tunel, jehož dokončení se plánuje již na rok 2016. S plánovanou délkou 57.072 metrů bude suverénně nejdelším tunelem světa.