Charismo je ryze českou značkou luxusních parfémů. Ty bývají spojovány především s francouzskými a italskými parfuméry – málokdo ví, že velmocí v tomto oboru bývalo i Česko. Nejen o tuzemské tradici výroby parfémů jsme si povídali s majitelem značky Charismo Pavlem Martínkem.
Jak a kdy vás napadlo založit českou značku luxusních parfémů Charismo?
Moje cesta k parfémům je tak trochu náhoda. Hned po škole jsem jako voják z povolání u Hradní stráže náhodou narazil na možnost přivydělat si prodejem parfémů, což mě, k mému překvapení, hodně zaujalo a bavilo. Tak jsem časem přešel do firmy, která se prodejem parfémů zabývala, a od té chvíle jsem začal dělat vše pro to, abych tomuto úžasnému světu vůní porozuměl. Postupem času jsem se s mým kamarádem shodl na tom, že bychom chtěli založit vlastní společnost v tomto úchvatném oboru. Tak jsme začali hledat výrobce parfémů. Kvalita a způsob výroby u standardních výrobců nás bohužel neuspokojovaly, proto jsme se rozhodli, že si výrobu zajistíme sami.
To ale jde těžko bez potřebných zkušeností…
Rozjeli jsme se do světa, například do Itálie, Turecka, Německa, Francie, sbírali zkušenosti a hledali informace o možnostech výroby ve vlastním zařízení, což trvalo více než rok. Dnes už máme kompletní výrobu v Čechách, můžeme si tak sami hlídat kvalitu a proces zrání parfémů a reagovat rychle na požadavky z řad koncových zákazníků i firem. A dnes jsme to my, kdo vyváží do zahraničí.
Říkal jste zrání parfémů? To musíte vysvětlit.
Doba zrání parfému je pro jeho výslednou kvalitu velice důležitá. Pravé parfémy zrají v uzavřených nádobách, kde se v nich postupně propojují jednotlivé molekuly všech použitých ingrediencí. Správně by každá vůně pro získání co nejlepší kvality měla zrát jinou vhodnou dobu. Zráním se tedy jednotlivé složky a vůně propojí a zintenzivní a parfém tím získá i lepší stálost a dlouhotrvající efekt. Parfémy se vždy skládají z desítek, nebo i stovek složek a jejich vývoj podle receptury může trvat i několik let a každý výrobce si ty své receptury pečlivě střeží. Kvalitní parfém by proto měl přinejmenším několik týdnů zrát, aby získal správnou a vyváženou vůni. Naše parfémy Charismo zrají více než měsíc a půl.
Vyrobit dobrý parfém asi není nic jednoduchého. Vždyť u velkých značek pracují na vývoji nových parfémů celé týmy zkušených parfumářů.
Je to řemeslo, které vyžaduje talent a nedá se jen tak naučit. Proto stejně, jako i nadnárodní značky, spolupracujeme externě se dvěma velice zkušenými a vyhlášenými parfumáři, kteří pro nás parfémy vymýšlejí. My jim dodáme inspiraci, představu a popis vůně, oni vyvinou vzorky vůní. Je to krásná práce, ale také nákladná a časově náročná.
Ne každý ví, že vlastně navazujete na domácí parfumářskou tradici, která byla známa především v 19. století.
Příjemné vůně provázejí lidstvo od nepaměti, a tak jsme zapátrali po historii parfumářství v Čechách. Rozsah a kvalita tohoto řemesla v naší zemi nás příjemně překvapila, a proto chceme na tuto historii a tradici navázat i při výrobě značky Charismo. Historik a spisovatel Vlastimil Vondruška říká: „V devatenáctém století se začaly parfémy i další kosmetika vyrábět průmyslově.“ A to už jsme v době, kdy byl v českých zemích nejznámějším výrobcem exkluzivních parfémů Adolf Brichta. Ten vyvinul řadu vlastních, většinou květinových vůní, a jak se na tehdejší luxusní podnik slušelo, měl pobočku také v Paříži. V roce 1874 pak jeho firma získala titul "c. a k. dvorní dodavatel parfémů". My jsme na tuto historii hrdí a naším cílem je dostat naše parfémy do povědomí všech zákaznic a zákazníků v Česku, ale i v jiných zemích EU a mimo ni. A to se nám nyní ve spolupráci s našimi obchodními partnery daří.
Nyní už jste zavedená značka. Co můžete zákazníkům nabídnout?
Děkuji za označení zavedená značka. Zákazníkům nabízíme hlavně pravé originální parfémy (s 20 % vonných esencí) za rozumnou cenu, protože naším cílem je dostat parfémy mezi všechny normální lidi, kteří chtějí krásně vonět a hrdě používat české parfémy v luxusním balení.
Jsou vaše produkty určené jen pro ženy, nebo také pro muže?
V našem portfoliu jsou dámské i pánské parfémy, ale také unisex vůně a exklusivní limitované parfémy. Myslím, že každý si tu svou pravou vůni vybere, a to bylo také naším cílem – charisma pro každého, kdo chce být výjimečný a působit pozitivně a příjemně na své okolí. Nesmím také zapomenout na to, že na Vánoce připravujeme luxusní dárkové balíčky, ve kterých bude parfém spolu se sprchovým gelem či tělovým balzámem ve vůních Charismo 5, Charismo 9 a pro pány Charismo 15.
Jak si Charismo stojí v tvrdé konkurenci bohatých světových výrobců? A kam konkrétně vyvážíte?
Jsme teprve na začátku, ale už teď můžu říct, že současné prodeje parfémů jsou úžasné, a upřímně, jsme rádi, že se poctivá práce vyplatila a naše produkty se podařilo tak rychle dostat mezi české zákazníky. Díky našim obchodním partnerům dnes mohou zájemci naše parfémy koupit i na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Slovinsku, ale třeba i v Americe. Další země, jako jsou Německo a Anglie, máme nyní v jednání. Konkurence nadnárodních firem je opravdu veliká, ale my sázíme na rozum našich zákazníků a na to, že si najdou kvalitu a originální vůně i bez nabubřelé reklamy a světoznámých hvězd.
Nevyrábíte však pouze parfémy, nyní plánujete také kosmetickou řadu. Můžete prozradit více?
Protože naši zákazníci oceňují hodnoty a kvalitu našich výrobků, spojili jsme se s českou laboratoří a vytvořili řadu unikátní kosmetiky s kyselinou hyaluronovou proti vráskám. Nyní je trhu náš první produkt – sérum na vrásky Hyaluron 5Activ. Protože odezvy zákaznic a kosmetických salónů jsou obrovské, už tento rok řadu rozšíříme o krém a sérum ve větším balení.
Jak byste shrnul požadavky a zvyky českých zákazníků?
Český zákazník, a týká se to hlavně parfémů, je konzervativní a dá hodně na reklamu, což ale dělají třeba i Angličanky. My chceme tento zažitý trend zlomit. Proto jsme nabídli kvalitní výrobky za rozumnou cenu a nejdeme cestou ohromných investic do marketingu na úkor ceny, ale spoléháme více na takzvanou šuškandu. Zákazníci si o výrobcích a jejich kvalitách řeknou mezi sebou, doporučí je známým, a když nevěří, nejdříve vůně vyzkouší. A světe div se, funguje to. Český zákazník je chytrý a umí si spočítat, co je pro něj přínosné a co už je jen reklama, za kterou platí nakonec jen on sám. Mám rád naše zákazníky a vážím si jejich důvěry a stálosti.