Šedesátnice se bouří: Módní byznys na nás kašle
Modelky projektu i60 Senior Fashion

Šedesátnice se bouří: Módní byznys na nás kašle

16. 2. 2017

Hromady hadříků mizerné kvality a miniaturních velikostí určené pro mladé zákaznice. A proti tomu desítky tisíc žen ve věku nad padesát, které se chtějí módně oblékat, ale není pro ně nabídka. To je realita v současném byznysu s oblečením.

Dnešní šedesátnice se často chovají a vypadají tak, jako dříve ženy ve čtyřiceti. Čím dál častěji chtějí investovat do oblečení, módních doplňků a kosmetiky. Záleží jim na tom, aby dobře vypadaly, protože cestují a chodí do společnosti.

„Dnes je vlastně šedesátka střední věk. Tyto ženy cítí, že nejsou takzvaně na odpis, ale zároveň jsou konfrontovány s faktem, že v médiích se převážně objevují ženy mladé a krásné,“ říká módní poradkyně a stylistka Táňa Havlíčková. „Na jedné straně by se chtěly pěkně oblékat, na straně druhé mají oprávněně pocit, že módní časopisy a obchodní řetězce s rychloobrátkovou módou se o ně nezajímají. Někdy tím ztrácejí sebedůvěru. Vidí oblečení na šestnáctiletých holkách, srovnávají se s nimi a mají pocit, že z toho srovnání nevycházejí dobře. Je chyba, že pro ně není větší nabídka. Svět nyní opravdu není založený na šestnáctiletých,“ míní.

Řadě žen se s přibývajícími roky mění postava, jenže toho si výrobci módního oblečení nevšímají. Takže dáma vyššího věku s normálními plnými tvary má na výběr buďto oblečení pro mladé, které bývá střiženo tak, že jí nesedí, nebo ošklivé beztvaré pytle, do kterých se seniorky často halí. Seniorky, které rezignovaly. Takových je ovšem čím dál méně.

„Velmi často slyším, že si dámy stěžují, že na ně výrobci oblečení nemyslí,“ říká psychiatrička Tamara Tošnerová, která se zaměřuje na problémy lidí vyššího věku. „Nemělo by se zapomínat na to, že dnešní seniorky jsou aktivní dámy, které se chtějí líbit,“ dodává.

Ve světě nejvyšších pater světového módního byznysu se v tomto směru už něco mění. Řada uznávaných módních značek sem tam na přehlídkové molo v záplavě mladých krasavic pošle i modelku v letech. Například pětaosmdesátiletá Carmen Dell' Orefice, která se živí modelingem od svých patnácti let, v poslední době dostává více zakázek, než před dvaceti lety. Magazín Sports Illustrated, který dosud svěřoval místa na svých stránkách zásadně mladým dívkám s vysportovanými těly, loni nechal předvádět kolekci plavek padesátišestiletou Nicole Griffin. Vzkaz je to jasný: Dámy, podívejte, na věku nezáleží, jen na tom, v jaké kondici se udržujete.

Jistě, ne každá žena může a touží po padesátce předvádět plavky. Ale v naprosté většině touží po tom vypadat mladistvě a k tomu si chtějí dopomoci módním oblečením. Zuzana Kratochvílová má přes sedmdesát a říká: „Ve středním věku jsem předváděla kožichy v Německu. Často si vybavuju, že mi tam bylo řečeno, že kožichy by neměla předvádět mladá děvčata, protože na ně nemají. Naopak na zralých dámách, jsou prý kožichy přitažlivější a může to ke koupi motivovat právě ženy starší, které si to mohou dovolit.“

Problém je v tom, že obchodníci s oblečením si zatím nepřipouštějí fakt, že seniorka nerovná se nemocná paní, která sotva vyžije z mizerné penze. Mnoho seniorek nyní pracuje, navíc se do seniorského věku v Česku dostává generace prvních polistopadových podnikatelů. Tedy dámy, které mají peníze a chtějí je utrácet.

„Dnešní šedesátnice před sebou mají patnáct, dvacet let života. Vzpomeňme si, co pro nás bylo dvacet let, když nám bylo kolem dvaceti, co vše jsme pak za tu dobu stihli. Ale když má před sebou dvacet let života člověk v šedesáti, okolí mu naznačuje: Už nic nedělej, o nic se nestarej. Tak se k této kategorii dosud choval i módní byznys," vypočítává Táňa Havlíčková.

V České republice se objevily první módní přehlídky, na kterých se v rolích modelek předvedly starší dámy. Spousta zralých žen se na takové výzvy hlásila sama. Zájem byl obrovský, organizátoři byli překvapení. „Nedivím se tomu,“ říká módní návrhářka Beáta Rajská. „Proč si v šedesáti neplnit sny? Třeba ty o modelingu. Ale celkově ve světě módy platí názor, že oblečení vypadá lépe na ženách mladých a štíhlých a tím se výrobci, jejichž produkce je určena pro řetězce, řídí.“

Šít módu na starší dámy je totiž náročnější. Je třeba více propracovat střihy, volit kvalitnější látky. Přitom ženy ve vyšším věku nechtějí vypadat jako usedlé paní. V obchodech pátrají po džínách, bundách, košilích, tedy po tom, co nosí mladá děvčta.  Jde jen o to, že si nemohou koupit džíny velikosti 34 s nohavicí tak úzkou, že do ní nevleze ani palec. Hledají džíny kvalitní, perfektního střihu, který sedí na různé postavy. Jenže takových je málo, když se objeví, jsou vyprodány. Což svědčí o to, že zájem o ně je.

„Věřím, že jednou bude naprosto přirozené, že starší dámy předvádějí či fotí oblečení a že na ně jeho výrobci budou myslet. To už není otázka médií, co nám prezentují, ale toho, že společnost stárne a musí akceptovat sama sebe,“ připomíná Táňa Havlíčková.

móda Modelky
Hodnocení:
(4.8 b. / 16 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Monika Dočkalová
Dobrý den, a nebo se podívejte do prodejen Ulla Popken. Svým zákaznicím každý měsíc nabízí novou, obměňující se kolekci různorodého sortimentu ve velikostech 42-58.
Jarmila Komberec Jakubcová
Paní Martino dík podívám se na internet a zkusím vás navštívit. Mám to z Plzně kousek. Za 45 minut jsem od domu na Zličíně (tedy pokud D5 je volná bez omezení)
Elen Zajíčková
Paní Martino, prozradíte nám vaší adresu? Nejlepší je přijít osobně. Děkuji i za čtenářky.
Martina Kaňková
Dobrý den, milé čtenářky,po přečtení vašich příspěvků mám potřebu vás informovat, že butik pro Vás v Praze existuje. Trápil mne stejný problém jako vás, tedy, že na kvalitní módu se moc nemyslí a ve věkové kategorii 50+ je malý výběr kvalitního a padnoucího oblečení. Proto jsem se rozhodla otevřít svůj vlastní butik s oblečením rozpětí velikostí i stylů. V případě, že model úplně nesedne, jsme schopny jej na místě upravit. V případě zájmu se jukněte na Facebook - obchůdek Martina, nebo ještě lépe, přijďte se rovnou podívat k nám do butiku v Karlíně (Praha).Martina Kaňková
Jarmila Komberec Jakubcová
Věřím že v Praze jsou butiky, kde lze sehnat zajímavé oblečení. Většínou ale nemám as je hledat.Navštívím na Václaváku M.+Sp., kde se dá občas objevit něco zajímavého, ale většinou jezdím do Německa. Němci myslí i na seniorky a větší velikosti. Nakoupím módní oblečení, ve kterém se cítím dobře.
Elen Zajíčková
Paní Libuše, zdravím Vás. Samozřejmě , možnosti jsou tady v Praze velké, ale dostat se do přízně obchodu není vždy jednoduché. Chápu, že hezky a levně se obléci nemusí být jednoduché. I když to nemusí nutně souviset jen s možnostmi. Proto se snažím aspoń těm, které mají cestu do Prahy , nebo tady žijí, dávat tipy na obchody, kde by mohly uspět a ještě ušetřit. Ale jsou to jen tipy. Stejně záleží na volbě každé z násl. Bohužel ,neznám možnosti ve vašem městě, i když butiky s modou ( nemyslím veitnamské tržnice ) ,jsou snad už všude. Jak jsou cenově a zdali jsou vkusné , to už je na každé zákaznici. Moc ráda bych Vám poradila, ale asi zůstává jediná možnost. Skládat šatník postupně z daných možností , které jsou, případně se náhodně vyskytnou. A zapojit svojí fantazii, možná i manuální šikovnost . Ženy si v každé situaci umí poradit. Věřím, že Vám, která máte zájem , se to určitě daří.
Libuše Křapová
Dobrý večer, paní Elen. V Praze máte určitě butiky a lepší výběr. Jenomže my ostatní v Praze nežijeme. A věřte, že pokud se třeba já osobně chci slušivě obléknout za dobrý peníz, dá to strašně, ale strašně moc času a běhání. V e-obchodech kupovat nechci a ani nemůžu, musím oblečení zkoušet.
Elen Zajíčková
Milé čtenářky, dobrý den!Trošku mě mrzí, že jste zřejmě nezaregistrovaly, že modní přehlídky na Písecké bráně 2015 i 2016 představily vintage butiky s dostupnou a velmi hezkou a barevnou modou. Přehlídky byly ve vašich komentářích chváleny, takže soudím, že se líbily i těm, které nepřišly osobně. Právě tyto obchůdky mě inpirují .Proto je v přehlídkách ráda kombinuji s obvyklými značkami z řetězců. Nebo prostě jen tak solo. Tak tomu bylo i vloni v Pelleho vile , kdy modelky předvedly oblečení z butiku z druhé ruky v Bráníku. Modely se všechny prodaly. Chci vám dát tipy nejenom na hezké oblečení z konfekce, ale především na to levnější, a dovolím si říct, že vybíráme obchudky nejlepší z nejlepších. Samozřejmě potřeba dodat, že v těchto obchodech není velikostní rozmezí jako v OC, takže je fajn zajít vždy když je nové zboží. Butik, Ujezd No.13, který přestavila loňská Písecká brána se zaměřuje hodně na velké velikosti. je jen potřeba zajít a zjistit jak to tam funguje. Majitelkla je velmi vstřícná. Tady v Praze je pár opravdu skvostných vinatge butiků, majitelky ale ne vždy chtějí spolupracovat. Ale o tom jsem už psala právě v souvislosti se zlínkými akcemi. Samozřejmě , nevzdáváme se a hledáme dál.
Lidmila Nejedlá
Móda, věčné téma pro ženy všeho věku a všech velikostí. Já mám dojem, že butiky jsou přeplněny zbožím, obchodů spousty, nabídka veliká...dokonce na vás hned v obchodě oděv upraví. Lze koupit i cokoli extravagantního...ženy, které si libují v chození po obchodech si mají z čeho vybrat. Srovnám-li to s dřívější dobou, nevidím dnes problém.
Růžena Jurgová
Máte pravdu paní Heleno, mají hezké zboží, my máme ještě bonus, že upravíme zboží podle Vámi zadaných mír - na zakázku. Nic není problém. Některá žena má širší boky, jiná je menší postavy apod. Taky funguje případné vrácení peněz. www.fler.cz/shop/r-lady

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 48. týden

V čase adventním a vánočním často televizní stanice nabízí divákům známé filmy a pohádky. Tento týden si budete moci v kvízu vyzkoušet, jak dobře je znáte.