Stačí si do internetového vyhledávače zadat výraz: Operace očních víček. Vypadá to, že jde o tak běžnou službu jako je třeba návštěva kadeřníka. V čím dál více rodinách se operace víček či jiné vylepšovací zákroky dávají k narozeninám či pod vánoční stromek. I to je důkaz, že plastická chirurgie definitivně přestala být tajemnou a odsouzeníhodnou oblastí. Když dříve někdo nějaký zákrok podstoupil, velmi často ho tajil. Teď žena doma klidně řekne: Miláčku, přála bych si, abys mi koupil nová prsa nebo liposukci. O kouzlech estetické medicíny se nyní mluví tak hodně, až většina lidí získává dojem, že jde o naprosto běžný, banální zákrok a mluví o něm podobně jako by šli třeba na kosmetiku.
Ale pozor. Vždy jde o zásah do lidského těla. Vždy hrozí určité riziko. Ano, naprostá většina lékařů, kteří se podobnými zákroky zabývají, jsou šikovní a mají hodně zkušeností. Ale s tím, jak se byznys v této oblasti rozjel do neuvěřitelných rozměrů, je čím dál obtížnější vyznat se v nepřeberné nabídce a zvolit zákrok, který našemu tělu i psychice opravdu udělá dobře.
„Dnes nikoho nezarazí, když žena přijde v tmavých brýlích a řekne kolegyním, že má po operaci očních víček,“ říká Roman Kufa, vedoucí lékař centra estetické medicíny Perfect Clinic. „Souvisí to i s tím, že lidé často otevírají svůj intimní prostor na sociálních sítích a tak ani tam nebývá výjimečné, že se svěřují s tím, že podstoupili plastický zákrok. Toto téma přestalo být tabu,“ potvrzuje.
Na jedné straně se zavedení lékaři radují, že mají dostatek práce a tudíž výdělků, na straně druhé mezi nimi vzrůstá konkurence. Pracovišť, které se zaměřují na tyto zákroky, rok od roku přibývá. Už neplatí jako před zhruba deseti lety, že existovalo několik velkých zavedených společností. Nyní vznikají malé soukromé firmy, které si lékaře na jednotlivé zákroky najímají. Někteří doktoři takto pendlují mezi nimi na jednotlivé kšeftíky. Konkurence mezi firmami v této oblasti je velmi tvrdá a tak hledají různé cesty jak zákazníky nalákat. Patří mezi ně prodávání zákroků na slevových portálech nebo jejich poskytování na splátky. Mnohé kliniky budují oddělení pro takzvané neinvazivní zákroky, to znamená procedury, při kterých se neoperuje. Najímají do nich kosmetičky či začínající lékaře, kteří nemají atestaci z plastické chirurgie, protože jde o zákroky, které snadno zvládnou. Například o píchání botoxu, výplně vrásek vlastním odsátým tukem nebo niťový lifting obličeje. Zkrátka, estetická medicína má nyní mnoho podob a výsledkem je, že zájemce často vůbec neví, co si z té obrovské nabídky vybrat.
„Má to svá pro i proti. Na jedné straně je velká nabídka a dostupnost dnes už prakticky pro každého, na druhé straně by člověk měl mít na paměti, že i v této oblasti jde o peníze, o reklamu, byť tato slova v souvislosti s medicínou nerad používám, říká chirurg Jan Měšťák, vedoucí lékař kliniky Esthé. „Vím, že někteří estetičtí chirurgové trošku tlačí na pilu a vítají příležitosti, kdy mohou na základě dohody udělat nějaké modelce či zpěvačce či herečce zákrok za to, že dotyčná pak zveřejní, že byla operována právě tam. Na druhé straně je to pochopitelné, protože pro každého lékaře je příjemné, když ho pacient pochválí. Je jen otázka, jakou formou, nakolik diskrétně. Ale to je věc každého, co mu vyhovuje,“ říká.
Výsledkem však je, že mnoho potenciálních pacientů pak má z té nepřeberné nabídky a reklam poněkud chaos. Podle čeho vybírat? Podle toho, že tu či onu kliniku vychvaluje oblíbená seriálová herečka? Nebo naopak vybrat pracoviště, které se tváří naprosto diskrétně? Velkou společnost, kde zákroky běží jak na výrobní lince? Nebo malou, která vyvolává pocit rodinné pohody. No jo, ale co když tam mají málo zkušeností?
To jsou otázky, které si klade hodně lidí, kteří o nějakém tom vylepšení uvažují. A je to správné. Na internetu se nyní dá najít řada recenzí. Od věci není si na různá pracoviště osobně zajít a vyptat se přímo na místě. Často vlastní intuice hodně napoví. „Osobně považuji pohovor mezi pacientem a lékařem za nejdůležitější část celého procesu, říká plastický chirurg Luboš Dražan z Kliniky plastické a estetické chirurgie Fakultní nemocnice v Brně. „Jde o to, aby si oba ujasnili, co je vlastně reálné. Snažím se vždy pochopit, co od nás pacient očekává a zároveň přesně vysvětlit, co můžeme a dokážeme udělat. Při první konzultaci by také lékař měl pacientovi vysvětlit, co přesně zákrok obnáší, jaké jsou možné komplikace. Mělo by se mluvit také o finančním vypořádání, o možnosti, že je někdy potřebná opravná operace,“ vysvětluje. Renomovaní lékaři tvrdí, že pokud cítí, že pacientovo přání nemohou či nechtějí splnit, raději jej odmítnou. Jenže vzápětí jej samozřejmě přijme jiný lékař. Pacient rovná se výdělek a v estetické medicíně to platí dvojnásob.
„Skutečně se setkáváme s nereálnými požadavky jako jsou třeba nereálně velké prsní implantáty, které nesedí ke stavbě těla pacientky,“ říká Jan Měšťák.
Lékaři se shodují, že mezi oblíbené pacienty patří lidé vyššího věku. Dámy ve věku nad padesát let zpravidla nemají nereálné požadavky, ale jasný cíl: Lehce se omladit, zvýšit si sebevědomí, zakrýt ty nejhlubší vrásky, upravit oční víčka. Zároveň často říkají, že si nepřejí, aby změna byla výrazně vidět. Očekávají, že od okolí uslyší: Ty vypadáš skvěle, jak to děláš? Ale nechtějí slyšet: Jé, ty jsi byla na plastice. Zkrátka, v této oblasti mají lidé vyššího věku hodně dobrou pověst.
Celé je to jedna velká dobrá zpráva. Žijeme v době, kdy si můžeme dovolit přemýšlet nad takovým luxusem jako je estetická medicína a mnozí si ho i můžeme dopřát. Tak jen v opojení tou dobrou zprávou nezapomínejme myslet na to, že estetická medicína je především jeden velký byznys. Můžeme být jeho součástí, ale neměli bychom být jeho obětí.